Možno aj vás fascinuje železničná doprava, no vaša kariéra sa uberala iným smerom. Ani po rokoch v inom odvetví sa však nemusíte báť nových výziev. V Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) totiž vek nie je prekážkou, ale výhodou. Starší zamestnanci do jej tímu prinášajú cenné skúsenosti, rôznorodosť a zrelý pohľad na svet. Spoločnosť si kolegov veľmi váži, preto sa neustále snaží zlepšovať ich pracovné podmienky aj mzdy. Napríklad, rušňovodiči s praxou zarábajú v ZSSK priemerne 2280 eur a dostávajú náborový príspevok až do 4000 eur. Vydať sa na rušňovodičskú dráhu je však, samozrejme, možné aj bez znalostí v odbore. V takom prípade by ste najskôr absolvovali 12– až 18-mesačnú prípravu, v ktorej by ste okrem teórie odjazdili aj stovky hodín vlakom po Slovensku. Ak by ste sa za novým zamestnaním museli presťahovať, mohli by ste získať aj príspevok na ubytovanie vo výške 400 eur mesačne. „Na mojej práci ma najviac baví vozenie vlakov, od obsluhy riadiacich prvkov rušňa až po užívanie si výhľadov spoza čelného skla. Mám rada tú slobodu, človek nie je zavretý v jednej budove, celý deň je v pohybe mimo štyroch stien,“ hovorí Martina Veľasová, jedna z mála žien-rušňovodičiek v ZSSK. U svojho zamestnávateľa si pochvaľuje aj režijné výhody a flexibilitu.
Krajinu držia v pohybe
Nielen rušňovodiči, ale aj vlakvedúci sa môžu v ZSSK spoľahnúť na príplatky nad rámec zákona a nadštandardne platené nadčasy. Skúsení zamestnanci zarábajú na tejto pozícii priemerne 1700 eur za mesiac. Nových kolegov zas národný dopravca počas obdobia troch mesiacov podrobne a zdarma zaškoľuje. Takáto práca môže byť vhodná aj pre vás, ak máte ukončené stredoškolské vzdelanie a efektívne zvládate stresové situácie. Štedrým bonusom je suma 500 eur, ktorú zamestnanci dostávajú pri rôznych výročiach a v prípade, že do tímu odporučia nových kolegov. Ak máte technické vzdelanie, uplatniť by ste sa v ZSSK mohli na pozícii mechanika, elektromechanika či zámočníka. Elektromechanici majú na starosti prácu s elektrickými časťami vlakov a odstraňujú rôzne elektrické poruchy, tím mechanikov kontroluje a opravuje motory či hydrauliku, aby boli vlaky vždy pripravené vyraziť na cestu. Zámočníci sa zas starajú o údržbu a opravy osobných vozňov. „Oceňujem najmä školenie na prácu so žeriavom, vďaka ktorému mám preukaz na presun ťažkých vecí do osem ton. To mi výrazne uľahčuje prácu,“ pochvaľuje si pracovné benefity mechanik Adrián Takács. Samozrejmosťou sú tiež v ZSSK príspevky do 3. dôchodkového piliera a pri narodení dieťaťa, rekreačný príspevok, MutiSport karta, ale aj vyrovnávací príplatok pri strate zdravotnej alebo zmyslovej spôsobilosti.