Fio bankaFio banka

Práca, na ktorú budete hrdí. Vlaky vám zaistia stabilitu aj finančné odmeny

Od každodenného kontaktu s cestujúcimi cez spoznávanie Slovenska z okna lokomotívy až po opravy vozňov a motorov. Na pracovných pozíciách, ktoré so sebou prináša vlaková preprava, sa zarábajú slušné mzdy, a lákavé sú aj ďalšie benefity u stabilného zamestnávateľa.

10.10.2024 00:00
vypravca, ZSSK Foto:

Doprava a logistika je na Slovensku vyhľadávaným pracovným segmentom. Zamestnané sú v nej desaťtisíce ľudí, ktorí do cieľa bezpečne prepravujú ešte viac cestujúcich. Len Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) denne prevezie 200-tisíc pasažierov, ktorí cestujú viac ako 1700 spojmi. Najväčšiu skupinu zamestnancov v doprave tvoria ľudia od 30 do 49 rokov, ktorých je takmer polovica, nasledovaní staršími kolegami vo veku od 50 do 69 rokov. Štyria z piatich ľudí v tomto odvetví sú muži, pričom zamestnanci najčastejšie žijú v Žilinskom, Banskobystrickom a Košickom kraji.

Regióny držia v pohybe

Železničná spoločnosť Slovensko si ako stabilný a spoľahlivý zamestnávateľ uvedomuje, že jej sila spočíva najmä v kvalitných ľuďoch. Preto neustále navyšuje mzdy a u kolegov rozvíja ich talent a pracovné zručnosti. Rušňovodiči s praxou zarábajú v ZSSK priemerne 2280 eur, skúseným kandidátom firma poskytuje náborový príspevok až do 4000 eur. Vydať sa na rušňovodičskú dráhu je však možné aj bez znalostí v odbore. V takom prípade by ste najskôr absolvovali 12– až 18-mesačnú prípravu,v ktorej by ste okrem teórie odjazdili aj stovky hodín vlakom po Slovensku. Ak by ste sa za novým zamestnaním museli presťahovať, mohli by ste získať aj príspevok na ubytovanie vo výške 400 eur mesačne. „Na mojej práci ma najviac baví vozenie vlakov, od obsluhy riadiacich prvkov rušňa až po užívanie si výhľadov spoza čelného skla. Mám rada tú slobodu, človek nie je zavretý v jednej budove, celý deň je v pohybe mimo štyroch stien,“ hovorí Martina Veľasová, jedna z mála žien-rušňovodičiek v ZSSK. U svojho zamestnávateľa si pochvaľuje aj režijné výhody a flexibilitu.

Foto: ZSSK
vypravca, ZSSK

Na cestách vlakom

Spolu s rušňovodičmi prevážajú 71 miliónov cestujúcich ročne aj vlakvedúci v ZSSK. Skúsení zamestnanci zarábajú na tejto pozícii priemerne 1700 eur za mesiac. Nových kolegov zas národný dopravca počas obdobia troch mesiacov podrobne a zdarma zaškoľuje. Takáto práca môže byť vhodná aj pre vás, ak máte ukončené stredné odborné vzdelanie bez maturity a efektívne zvládate stresové situácie. Znalosť cudzích jazykov, predovšetkým angličtiny alebo nemčiny, je výhodou. Vlakvedúca Michaela Mičeková na cestách po Slovensku rada spoznáva nových ľudí, pričom jej pracovná náplň je naozaj rôznorodá. „Môj pracovný deň sa začína na komande vlakových čiat Bratislava. Zahlásim sa tam komandujúcemu, ktorý mi odovzdá pracovné pomôcky. Keď sa prezlečiem do uniformy, ideme k vlaku. Vždy si najskôr skontrolujem, či svietia konce vlaku aj celá súprava, a či sú správne nastavené tabuledo cieľovej stanice. Pred odchodom informujeme cestujúcich a keď vlak vypravíme, prichádza kontrola cestovných lístkov,“ opisuje svoju bežnú zmenu pani Mičeková. Rovnako ako ostatní kolegovia, aj ona sa u zamestnávateľa môže spoľahnúť na príplatky nad rámec zákona a nadštandardne platené nadčasy. Okrem odmien až do 500 eur, ktoré dostane pri rôznych výročiach, získa tento bonus aj v prípade, žedo tímu odporučí nového zamestnanca.

Foto: ZSSK
opravar vlaku, ZSSK

Hrdinovia v pozadí

Aby ZSSK mohla bezpečne a rýchlo prevážať cestujúcich (nielen) po Slovensku, do svojho tímu hľadá aj odborný personál, ktorý zabezpečuje technický chod vlakov. Pozície ako mechanici, elektromechanici či zámočníci sú zväčša doménou mužov, no ZSSK v tomto kolektíve rada privíta aj šikovné dámy. Technickí pracovníci s praxou a odbornou spôsobilosťou zarábajú u národného dopravcu najmenej 1560 eur mesačne. Kým elektromechanický tím má na starosti prácu s elektrickými časťami vlakov a odstraňuje rôzne elektrické poruchy, tím mechanikov kontroluje a opravuje motory či hydrauliku, aby boli vlaky vždy prevádzkyschopné. Zámočníci sa zas v ZSSK starajú o údržbu a opravy osobných vozňov. „Od malička ma zaujímali vlaky a keď ich teraz môžem opravovať, splnil sa mi sen. Je to skvelá a zaujímavá práca, každý deň robíme niečo iné. Jeden deň sa rozoberajú a ošetrujú trakčné motory, na ďalší opravujeme brzdy alebo dieselové motory na lokomotívach,“ pochvaľuje si zamestnanie v ZSSK zámočník Marek Takács. Z benefitov svojej práce najviac oceňuje koncoročné odmeny, ale aj rekreačný príspevok na dovolenky po Slovensku. Samozrejmosťou sú pre zamestnancov ZSSK aj príspevky do 3. dôchodkového piliera a pri narodení dieťaťa, vyrovnávací príplatok pri strate zdravotnej alebo zmyslovej spôsobilosti či MultiSport karta.

Facebook X.com chyba Newsletter