Zdanenie ruskej ropy pocítime na peňaženkách. Ceny palív môžu vzrásť o 10 až 15 centov

Spotrebitelia na Slovensku sa zrejme musia pripraviť na ďalšie kolo zdražovania. Primárne sa to týka iba palív, ale keďže benzín a naftu využíva na prepravu väčšina obchodníkov, či výrobcov, tak zvýšené náklady pocítia prakticky všetci.

07.09.2022 00:00
Slovnaft, pr Foto:

Prečo sa to deje?

Aktuálne to nie je z dôvodu sankcií, či vývoja cien ropy vo svete, ale stoja za tým poslanci Národnej rady SR. V parlamente je aktuálne návrh na zdanenie lacnejšej ruskej ropy, ktorú spracováva naša jediná rafinéria. Jeden návrh vlády počíta s novou daňou na úrovni 30%. Objavil sa však aj návrh jedného z poslancov na zdanenie 100%. V praxi by to znamenalo, že Slovensko by prišlo o cenovú výhodu, ktorú aktuálne má a vďaka čomu sú ceny benzínu a nafty na Slovensku nižšie ako vo väčšine krajín Európskej únie.

Ako je to možné?

Vysvetlenie je jednoduché. Slovenská rafinéria kupuje lacnejšie ropu a túto výhodu následne premieta do cien na čerpacích staniciach. Ak ale štát túto výhodu z lacnejšej ropy zdaní, tak sa dá očakávať, že cenami začneme dobiehať krajiny na západ od nás. Štátna kasa si síce polepší, ale na konci to zaplatia majitelia áut, ako aj firmy.

O koľko sa môže ceny zvýšiť?

Podľa dostupných štatistík Slovensko od začiatku tohto roku patrí medzi krajiny s najlacnejším benzínom či naftou. Priemernú cenu benzínu aj nafty bez spotrebnej dane a DPH, ktorú určuje štát, máme nižšiu nielen ako Rakúšania, či Nemci, ale nižšiu aj ako Česi a Poliaci. Ak sa porovnáme s krajinami, kde spracovávajú drahšiu ropu, tak zistíme, že tam sú ceny vyššie. Čiže ak politici zdania ruskú ropu ceny palív môžu za krátko u nás stúpnuť o 10 až 15 centov za liter, podľa toho aká bude vysoká daň.

Aké teda môžu vyzerať ceny po zavedení dane?

Porovnali sme priemerné ceny palív v jednotlivých krajinách EÚ 27 z minulého týždňa. Podľa nich je Slovensko aktuálne na 17. mieste v prípade benzínu a v prípade nafty na 21. mieste. Ak by sa ruská ropa zdanila a došlo by k rastu cien napríklad o spomínaných 10 až 15 centov na liter, tak na Slovensku by liter benzínu stál obdobne ako v Nemecku, Írsku či Švédsku. V prípade nafty by slovenskí motoristi platili zhruba rovnako ako aktuálne platia v Írsku, Luxembursku či Grécku.

slovnaft, pr, nepouzivat
chyba