Podomový predaj - Na čo si dávať pozor, keď zazvoní podomový predajca elektriny?

Praktiky podomových predajcov často obsahujú polopravdy, zavádzajúce informácie či „prifarbené“ ceny konkurencie. Ponúkame vám niekoľko rád, ako sa vystríhať pred podvodníkmi a tiež prehľadné vysvetlenie, kam presne smeruje vaša platba za elektrinu.

15.06.2017 08:00
SSE inzercia

Podvodníci si zámerne vyberajú starších a dôverčivých ľudí, pri ktorých je najpravdepodob­nejšie, že nevýhodnú zmluvu podpíšu. Ponúkame niekoľko rád, ako sa brániť a nenaletieť podvodníkom:

1. Ak vám pri dverách zazvoní predajca, mal by sa predovšetkým zrozumiteľne predstaviť a predstaviť aj spoločnosť, ktorú zastupuje. V prípade akéhokoľvek podozrenia si neváhajte vypýtať preukaz. Predajca by mal ďalej informovať o dôvodoch svojej návštevy. Tradiční dodávatelia energií majú podomový predaj a jeho pravidlá podrobne prepracované a väčšinou sa so zákazníkom na stretnutí vopred telefonicky, prípadne inou formou, dohodnú.

2. Jedným z hlavných pravidiel, ktoré by sme si mali všetci uvedomiť je to, že podomový predajca elektriny a plynu nemôže a nesmie od nikoho žiadať hotovosť. Peniaze v hotovosti nikomu nedávajte!

3. Nechajte si čas na rozmyslenie a nikdy nepodpisujte zmluvu bez toho, aby ste si ju podrobne preštudovali. Buďte zvedaví a vyžiadajte si všetky dostupné podklady a cenníky, aby ste si ponuku mohli porovnať a dôkladne zvážiť. Ideálne je, ak vám predajca priamo u vás v obývačke prepočíta, koľko môžete ušetriť oproti vašej aktuálnej dodávke.

4. Ponuky dodávateľov energií sa môžu líšiť nielen cenou, ale aj množstvom dodatočných služieb, ktoré odberateľ automaticky získava. Overte si, či váš potenciálny dodávateľ poskytuje kvalitný zákaznícky servis, ku ktorému patria zákaznícke centrá a tiež zákaznícka linka. Po preštudovaní zmlúv odporúčame overiť si ponuku u potenciálneho dodávateľa a porovnať ju aj s ponukou vášho súčasného dodávateľa, či už telefonicky, online alebo osobne v zákazníckom centre.

5. Pri študovaní návrhov zmlúv si dávajte pozor na skryté poplatky a dĺžku viazanosti služby.

6. Ak sa rozhodnete pre podpis novej zmluvy, dbajte na to, aby ste boli písomne upozornení na svoje právo odstúpiť od zmluvy do 14 pracovných dní. Predajca musí uviesť meno a adresu alebo názov a sídlo osoby, u ktorej môže toto právo uplatniť. V prípade, že už dva týždne ubehli a vy ste sa od zmluvy rozhodli odstúpiť z dôvodu nátlaku alebo zavádzania pri podpise, požiadajte o pomoc Úrad pre reguláciu sieťových odvetví alebo Slovenskú obchodnú inšpekciu.

7. Zmluvu vždy vypĺňajte modrým perom.

8. Na ďalšie nekalé praktiky podomového predaja upozorňujú aj odborníci zo spoločnosti Stredoslovenská energetika na webe www.sse.sk/podomovypredaj – nájdete tu ďalšie praktické rady, na čo všetko si pri komunikácii s podomovými predajcami dávať pozor a tiež konkrétne skúsenosti zákazníkov s týmto typom predaja.

Kam smeruje vaša platba za elektrinu?

Dodávateľov elektrickej energie môže byť okrem tých tradičných (napr. SSE) niekoľko. Vaša platba za elektrinu však nesmeruje iba vášmu dodávateľovi. Ten ovplyvňuje len cenu za dodávku elektriny, ktorá tvorí z celkovej ceny približne len 1/3. Distribučná spoločnosť (Západoslovenská distribučná, Stredoslovenská energetika – Distribúcia, Východoslovenská distribučná) je pre každý región iba jedna. Rozdiely v cenách medzi jednotlivými dodávateľmi elektrickej energie sa preto zvyčajne pohybujú maximálne do výšky 10 %. Akceptáciou ponuky iného dodávateľa energie sa vám však môže stať, že síce ušetríte pár eur na faktúre, ale zároveň prídete o výhody (zákaznícky servis), ktoré vám automaticky poskytoval pôvodný dodávateľ.

Pozrite sa, z akých zložiek sa skladá cena elektriny, ktorú platíte vo svojej faktúre. Podrobné informácie nám poskytli špecialisti na tvorbu ceny zo SSE.

SSE inzercia
chyba