Vymeniť výťah alebo stačí renovovať?

Prichádza obdobie, keď v starších obytných domoch s vekom 30 a viac rokov je okrem zateplenia, či výmeny stúpačiek nutná aj výmena, alebo renovácia starých výťahov.

09.10.2014 08:23
allevat vytahy inzercia

Pri návšteve strojovne výťahu prídeme na to, že sme vlastníkmi historickej pamiatky ešte z čias tvrdého komunizmu, ktorá síce funguje, no už výrazne presluhuje a nesie so sebou množstvo rizík a nedokonalostí.

Problémy starých výťahov by sme podľa dôležitosti mohli rozdeliť do týchto kategórií:

  1. Bezpečnosť
  2. Spoľahlivosť
  3. Komfort jazdy
  4. Estetický vzhľad

Niektoré z týchto faktorov sa dajú postupne odstraňovať takzvanou modernizáciou, alebo rekonštrukciou, ktorú zabezpečuje množstvo firiem po celom Slovensku. Problémy sa však často odstraňujú v opačnom poradí, než by mali.

Výmenou elektrických častí výťahu (rozvádzač s frekvenčným meničom, privolávače prípadne ovládací panel v kabíne, …) zabezpečíme plynulý rozjazd a dojazd výťahu, zrušenie nábehových prúdov a taktiež budeme menej zakopávať pri nástupe a výstupe z výťahu.

Estetický vzhľad výťahu je tiež dôležitý a preto v druhom kroku sa vlastníci bytov dohodnú na jeho vylepšení a investujú ďalšie peniaze do obloženia kabíny „preglejkami“, čím získajú krajšie prostredie, nové osvetvetlenie, nový ovládací panel, prípadne kabínové dvere – to všetko však často výmenou za menší prepravný priestor kabíny. Tu však často záujem vlastníkov končí. Hmatateľné nedostatky boli odstránené, no tie najdôležitejšie riziká ticho čakajú na svoje prejavenie. Podľa v súčastnosti platnej normy EN 81–80 sa posudzujú bezpečnostné riziká prevádzky výťahov, ktorých je podľa tejto normy 74. Aby vlastníci zistili, do akej miery ich výťah túto normu spĺňa, je potrebné si nechať vypracovať odborný posudok, ktorý zabezpečuje inšpektor zdvíhacích zariadení. Posudok označí rizikové súčiastky a odporučí časový horizont ich výmeny.

Celková rekonštrukcia výťahu môže trvať 1–5 rokov. Tento spôsob odstraňovania problémov starých výťahov však so sebou nesie ďalšie úskalia. Najväčším problémom pri tomto postupe je spájanie starých výťahových komponentov s novými, z čoho vyplýva nie najlepšia kompatibilita (súčinnosť komponentov od rôznych výrobcov) a veľmi problematické určenie záruky. Navyše kľúčové komponenty výťahu (motor, prevodovka, vodidlá …. ) často ostávajú pôvodné, alebo repasované. Nakoniec zistíme, že:

  • máme síce krajšiu kabínu
  • máme aj vymenené ovládacie prvky v kabíne a na nástupiskách
  • máme presnejšie zastavovanie kabíny v stanici
  • máme repasovanú pohonnú jednotku (ak vôbec)
  • máme taký istý účet za servisné zásahy a rovnaké energetické náklady ako pred rekonštrukciou
  • minuli sme za posledných 5 rokov viac peňazí ako keby sme vymenili celý výťah naraz
  • a v konečnom dôsledku máme stále pôvodný 30 a viac ročný výťah

Alternatívou k postupnej rekonštrukcii je kompletná výmena výťahu a všetkých jeho súčastí naraz. Počiatočné náklady sú samozrejme vyššie, no z dlhodobého hladiska výrazne ušetríme a získame istotu, že sme všetky nedostatky spoľahlivo odstránili. Dodatočné benefity kompletnej výmeny výťahu:

  • prevádzkové náklady citeľne klesli
  • výťah sa skoro vôbec nekazí
  • všetky bezpečnostné riziká sme odstránili naraz
  • výťah máme v súčinnosti so všetkými súčastne platnými normami

Na našej stránke Allevat.sk nájdete aj niečo o tom, ako si správne vybrať nový výťah, na čo sa sústrediť a ako sa nenechať oklamať.

chyba