Veľký vodičský prieskum: akí sú Slováci za volantom?

Prieskumu medzi vodičmi, ktorý inicioval Volkswagen Slovensko, sa zúčastnilo 3 591 ľudí. Výsledky ukazujú, že máme čo zlepšovať.

20.12.2022 00:00
VW, pr, nepouzivat

Vzhľadom na každodenné nelichotivé správy o množstve zbytočných dopravných nehôd, ktorých výsledkom boli neraz aj ťažké zranenia a straty na životoch, sa slovenský importér vozidiel značky Volkswagen rozhodol spraviť veľký vodičský prieskum, v ktorom mali Slováci úprimne odpovedať na otázky týkajúce sa ich štýlu šoférovania a návykom za volantom. S prieskumom bola spojená aj reportáž o tom, ako alkohol ovplyvňuje schopnosť človeka ovládať vozidlo. Všetko nájdete na www.volkswagenblog.sk, prípadne si pozrite video z akcie.

Prieskum s názvom Slováci za VWolantom trval približne mesiac. Za ten čas sa ho zúčastnilo 3 591 ľudí. Ich úlohou bolo úprimne odpovedať na sériu otázok o tom, ako rešpektujú pravidlá cestnej premávky a akí sú za volantom. Otázky sa týkali klasických neduhov ako telefonovania za volantom alebo prekračovania rýchlosti, ale aj tolerancii v podobe púšťania chodcov na priechode, jazdy okolo cyklistov a podobne. Výsledky?

Pri aktuálne najpálčivejšej téme, ktorou je alkohol, sa až 15 % respondentov priznalo, že nemá problém sadnúť za volant pod jeho vplyvom. Táto štatistika mierne prevyšuje oficiálnu štatistiku dopravnej polície, ktorá hovorí o 12 percentách. Až 19 % riskuje a aj po prežúrovanej noci sadá ráno za volant. Vidieť, že Slováci si z alkoholu ťažkú hlavu nerobia, pritom práve ten má v spojení s rýchlosťou za následok často tie najškaredšie nehody. V komentároch pod videom o alkohole za volantom nájdete aj vyjadrenia, že niektorí bežne sadajú za volant opití a ešte nemali dopravnú nehodu. Čo ale povedia, keď raz nejakú spôsobia a niekomu ublížia? Potom si budú zakrývať tvár pred kamerami.

Z prieskumu vyplýva aj to, že iba 23 % vodičov si telefonovanie nechá až na koniec jazdy. Pekných 65 % slovenských vodičov správne využíva na telefonovanie systém Hands-free, avšak 11 % telefonuje s mobilom pri uchu. Navyše, až 20 % nemá problém písať za volantom SMS či posielať hlasové správy a dokonca 6 % sa priznalo k tomu, že za volantom pravidelne sleduje aj sociálne siete. Iba 76 % respondentov Instagram a TikTok za volantom zásadne odmieta. Zvyšných 18 % sleduje sociálne siete za volantom príležitostne. Treba však povedať, že pozornosť od šoférovania rovnako odvádza aj fajčenie za volantom, ku ktorému sa priznalo 16 % respondentov. A dokonca až polovica vodičov za volantom konzumuje jedlo. Rýchlostné predpisy dodržiava len 53 % vodičovi, ostatní maximálnu rýchlosť považujú za orientačnú.

Zlepšiť sa jednoznačne môžeme aj v oblasti tolerancie k ostatným: iba 70 % Slovákov radšej počká za cyklistom, aby ho neskôr obehol s dodržaním bezpečného odstupu. Ale tri percentá predbehne cyklistu pokojne aj tak, že mu ešte rozstrekne kaluž do tváre. Chodcov na priechode púšťa iba približne tretina slovenských šoférov.

Ako vidno, máme čo zlepšovať. Policajné štatistiky hovoria jasne: problémom je nevenovanie pozornosti jazde, vysoká rýchlosť a alkohol. Niekedy dokonca v kombinácii. Je čas, aby sme sa nad sebou zamysleli a prestali tolerovať „hrdinstvá“ našich známych.

Pre viac informácií zo sveta značky Volkswagen sledujte www.volkswagenblog.sk a nezabudnite sledovať Volkswagen Slovensko na YouTube, Instagrame (@volkswagenslo­vensko) a Facebooku.

chyba