Výkonný elektrický hybrid: úplne nový model Lexus RX 500h

06.12.2022 09:53
lexus, pr nepouzivat Foto:
  • Nové smerovanie hybridnej elektrickej technológie.
  • Predstavila sa v modeli RX 500h F SPORT Performance, ktorý patrí do úplne novej, piatej generácie modelového radu RX.
  • Nová hybridná elektrická pohonná jednotka s 2,4-litrovým prepĺňaným motorom so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
  • Veľký posun vpred v oblasti dynamickej kvality so systémom regulácie krútiaceho momentu pohonu všetkých kolies DIRECT4, systémom dynamického riadenia zadnej nápravy a s posilneným brzdovým systémom.
  • Hlavné body charakteristického jazdného zážitku Lexus prináša kompletný balík výbavy zaisťujúci dokonalé ovládanie, pohodlie, sebadôveru a pocit spojenia s vozidlom.

Výhody elektrifikácie nespočívajú len v tom, že autá sú čistejšie a úspornejšie. Existujú aj skutočné príležitosti priniesť vzrušujúcejší zážitok z jazdy, čoho dôkazom je aj radikálny nový model Lexus RX 500h F SPORT Performance.

Tento exkluzívny člen úplne novej rodiny RX, ktorú tvoria veľké, luxusné SUV, predstavuje nový druh hybridného elektrického modelu, ktorý sa primárne sústredí na výkon. Hybridná pohonná jednotka prináša množstvo inovácií: nový turbodúchadlom prepĺňaný 2,4-litrový motor s vysokým krútiacim momentom, šesťstupňovú automatickú prevodovku a samostatnú zadnú elektrickú nápravu eAxle, ktorá umožňuje precízne ovládanie nového systému pohonu všetkých kolies DIRECT4 od spoločnosti Lexus.

Táto pokročilá pohonná jednotka tvorí len jeden článok reťaze. Funguje spoločne s prepracovaným balíkom dynamických prvkov podvozka, riadením, zavesením kolies a brzdovým systémom, aby mal vodič neustály pocit spojenia, užíval si komfort pri ovládaní a sebadôveru. Práve toto sú kľúčové prvky zážitku z jazdy v modeli Lexus, ktoré definujú značku a ktoré sa vo veľkej miere uplatňujú aj v modeli RX 500h.

lexus, pr nepouzivat

Hlavný konštruktér Takaaki Ohno vysvetľuje: „V prípade modelu RX 500h sme si stanovili cieľ vytvoriť auto, ktoré poskytuje vzrušujúci zážitok z jazdy a je prepojené s vodičom. Aby sme to dosiahli, ešte viac sme zdokonalili jedinečný zážitok z jazdy v modeli Lexus a výrazne sme posilnili základné prvky vozidla, a okrem toho sme využili nový systém pohonu všetkých kolies Lexus DIRECT4.“

„Model RX 500h prináša priamy zážitok z dynamickej, výkonnej jazdy vďaka hybridnému elektrickému systému s novým, vysokovýkonným zadným elektromotorom. Brzdy možno skvelo dávkovať a majú ideálnu tuhosť. Auto je vybavené systémom dynamického riadenia zadnej nápravy s veľkým uhlom natočenia kolies, takže s vozidlom možno dokonale manévrovať a užiť si pocit bezpečia aj pri vysokých rýchlostiach. Takto sa ešte viac vylepšuje spojenie s vozidlom a príjemný zážitok z jazdy. Tento prírastok do modelového radu RX spolu s úspornými hybridnými elektrickými a plug-in hybridnými elektrickými modelmi tvorí rôznorodé portfólio, ktoré dokáže uspokojiť potreby a preferencie širšieho okruhu zákazníkov.“

Nové smerovanie hybridnej elektrickej technológie

Nová architektúra hybridnej pohonnej jednotky nemá v histórii značky Lexus obdobu. Základný princíp samonabíjania zostal rovnaký, ale predný elektromotor sa nachádza medzi spaľovacím motorom a novou automatickou prevodovkou so spojkou na každej strane. Táto koncepcia zaručuje mohutný výkon pri zachovaní možnosti jazdiť na elektrinu, čo je charakteristickým znakom plne hybridného elektrického systému Lexus. Ide o doteraz najvýkonnejší model RX s celkovým výkonom 371 k (DIN) a maximálnym krútiacim momentom 550 Nm.

Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Presne takýto výkon možno očakávať od trojlitrového motora V6, no s vynikajúcou spotrebou paliva – model RX 500h má v kombinovanom cykle WLTP spotrebu 8,0 až 8,3 l/100 km.

lexus, pr nepouzivat

Prvýkrát sa predstavila nová, kompaktná, šesťstupňová automatická prevodovka. V iných hybridných elektrických pohonných jednotkách Lexus má prednosť pred systémom eCVT, pretože dokáže lepšie využiť potenciál vysokého krútiaceho momentu turbomotora a elektromotora. Je vyvinutá tak, aby nedochádzalo k častému radeniu, pričom vodič má možnosť manuálneho radenia pomocou páčok na volante. Keď vodič stlačí plynový pedál, odozva je okamžitá v podobe mohutného, lineárneho zvyšovania rýchlosti.

Model RX 500h je prvým modelom značky Lexus, ktorý využíva akumulátor s bipolárnou nikel-metal hydridovou technológiou (NiMH). Táto technológia má nižší odpor, takže akumulátor možno nabíjať aj vybíjať vyšším prúdom. Rovnako umožňuje optimalizovať veľkosť jednotky – v porovnaní so štandardným NiMH akumulátorom možno do rovnakého objemu vtesnať 1,4-násobok počtu článkov. Tieto vlastnosti umožňujú dosiahnuť dvojnásobný výkon z jednotky rovnakej veľkosti. Výhodou pre vodiča je silnejšia akcelerácia, zatiaľ čo akumulátory umiestnené pod zadnými sedadlami pomáhajú znížiť ťažisko a neuberajú z priestoru v kabíne alebo v batožinovom priestore. Vďaka prepracovanému systému vzduchového chladenia je akumulátor okrem toho aj tichší.

Riadiaci mechanizmus systému pohonu všetkých kolies DIRECT4

Model RX 500h je prvým z radu RX, ktorý využíva nový inteligentný elektronický riadiaci systém Lexus DIRECT4, ktorý okamžite a hladko prispôsobuje krútiaci moment predného a zadného elektromotora prenášaný na všetky štyri kolesá, aby zaistil optimálnu priľnavosť a stabilitu. Pohon zadných kolies má na starosti zadná náprava eAxle so samostatným elektromotorom a meničom. Prispieva k pohodlnejšej jazde s lepším ovládaním karosérie a pôžitkom pre vodiča, pretože zdokonaľuje pocit spojenia medzi vozovkou a volantom.

lexus, pr nepouzivat

Dynamické prvky prispôsobené na mieru

Rovnako ako zvyšné modely z nového radu RX, aj model RX 500h využíva elementárne výhody platformy Lexus GA-K, t. j. nízke ťažisko, karosériu s vysokou tuhosťou a vyvážený podvozok s dobrými charakteristikami zotrvačnosti. Dynamické prvky vozidla bolo preto možné vyladiť a skonštruovať so zameraním na výkon. Patrí medzi ne systém dynamického riadenia zadnej nápravy, ktorý automaticky prispôsobuje uhol natočenia zadných kolies podľa rýchlosti a smeru natočenia volantu. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti predným kolesám, aby sa uľahčilo manévrovanie, zatiaľ čo pri vysokých rýchlostiach sa natáčajú v súlade s prednou nápravou, aby vozidlo zostalo stabilné. Systém umožňuje natočiť zadné kolesá až do štyroch stupňov.

Vo výbave sú výkonnejšie brzdy – 400 mm odvetrávané predné kotúče so šesťpiestikovými hliníkovými strmeňmi, ktoré využívajú protiľahlú, nie plávajúcu konštrukciu (rovnako ako v prípade ostatných nových modelov RX), takže majú vyššiu tuhosť. Plocha platničiek sa zväčšila, čo zaisťuje lineárnejší, priamy a stabilný brzdný výkon. Patria medzi výrazné prvky tohto modelu, pretože sú nalakované načierno s logom Lexus. Vo výbave je aj systém adaptívneho variabilného odpruženia s rýchlou odozvou a nezávislým ovládaním tlmičov jednotlivých kolies.

Výkonné štylistické stvárnenie

Toto auto vyniká vďaka štýlovým dizajnovým prvkom, ktoré tvoria doplnok dizajnového konceptu „Next Chapter“ nového modelu RX a vyjadrujú jeho výkonné parametre. Patria medzi ne špeciálne 21-palcové zliatinové disky kolies s delenými lúčmi, oblúky blatníkov a prahy lakované vo farbe karosérie, klavírne čierne detaily, aerodynamické nárazníky, označenie F SPORT a exkluzívny sieťovaný vzor na maske chladiča. Tento motív sa prenáša aj do interiéru v podobe volantu, radiacej páky a prahových líšt F SPORT a súpravy hliníkových pedálov. Športové predné sedadlá sú čalúnené kožou so semišovými bočnými opierkami Ultrasuede, príjemnými na dotyk.

lexus, pr nepouzivat
chyba