Keď turbo štrajkuje – pôjde to aj bez repasu?

Keď máte auto s preplňovaným motorom, možno ste to už zažili: Pískanie turba pri akcelerácii. Náhla strata výkonu motora. Opakované vypínanie turba pri vyšších otáčkach. Asi ste v tej chvíli tušili, že je zle, a v duchu ste si prepočítavali, koľko vás to bude stáť.

24.11.2022 00:00
JLM, pr, nepouzivat

Turbo je neodmysliteľnou súčasťou mnohých moderných motorov. Zvyšuje tlak v saní, čo umožňuje spaľovanie väčšieho množstva paliva a tak zvyšuje výkon motora aj krútiaci moment. Lenže keď sa pokazí, neveští to nič dobré.

Našťastie nie všetky problémy s turbom musia končiť drahou výmenou alebo repasom. Skôr ako si o tom povieme viac, pripomeňme si, ako turbo funguje a aké problémy sa u neho môžu objaviť.

Ako turbo vlastne funguje?

Turbo tvoria dva rotory (turbínové a dúchadlové), ktoré sú umiestnené na tom istom hriadeli, ale zároveň sú oddelené.

Výfukové plyny roztáčajú lopatky turbínového kolesa na jednej strane hriadeľa. Turbína potom poháňa dúchadlo na druhej strane, ktoré tlačí vzduch do motora.

Čo sa môže s turbom stať a ako to poznáte?

Turbá dostávajú poriadne zabrať. Teplota výfukových plynov môže dosiahnuť až 1 000 °C a maximálny počet otáčok turba môže presiahnuť 300 000 otáčok za minútu. To predstavuje extrémnu záťaž, ktorá môže spôsobiť problémy.

Medzi bežné poruchy turba okrem iného patria:

  • prasknutý hriadeľ,
  • vôľa na hriadeli,
  • poškodené lopatky,
  • chybná elektronika.

A ako spoznáte, že je s turbom niečo v neporiadku?

  • Motor citeľne stráca výkon.
  • Turbo píska alebo vydáva iné podozrivé zvuky.
  • Z výfuku vychádza tmavý dym.
  • Vo vyšších otáčkach sa turbo opakovane vypína.
  • Na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka poruchy motora.
JLM, pr, nepouzivat

Výmena? Repas? Alebo to ide aj lacnejšie?

Nebudeme vám nič nahovárať. Ak dôjde k mechanickému poškodeniu turba alebo dokonca k poruche riadiacej elektroniky, bude to musieť riešiť servis. Častými poruchami turba je pridretie ložiska turbíny, alebo prasknutie lopatiek, či samotného turba.

V takýchto prípadoch servis vykoná diagnostiku a potom zrejme navrhne výmenu turba alebo jeho repas.

Niekedy ale môže byť pes zakopaný inde. A to pre vás môže byť dobrá správa.

Problém menom karbonizácia

Ak často jazdíte krátke vzdialenosti alebo stojíte v dopravných zápchach, turbo nie je zaťažované a nedokáže sa dostatočne „vypáliť“. V turbe sa potom objavujú karbónové usadeniny (sadze a nečistoty na báze uhlíka).

Keď je turbo tak zalepené karbónom, že nedosahuje požadované otáčky alebo tlak na strane sania vzduchu, riadiaca jednotka turbo odstaví a rozsvieti sa kontrolka poruchy motora.

Najčastejšie problém vzniká pri turbách s premenlivou geometriou (VGT), kde sa lopatky turba naklápajú podľa otáčok. Ak sú lopatky zanesené karbónom, nemôžu sa voľne pohybovať alebo sa úplne zaseknú. Strata výkonu motora pritom môže dosiahnuť 30–60 %.

Najlacnejšia prvá pomoc je kvalitné aditívum

Ak máte auto s dieselovým motorom a riešite problémy s turbom, vyskúšajte, či nie je problém práve v karbonizácii.

Ako na to? Skôr ako sa vyberiete do servisu, vyskúšajte špičkové aditívum JLM Diesel Turbo Cleaner. Aditívu za pár euro môžete ušetriť niekoľko stoviek eur.

JLM, pr, nepouzivat

JLM Diesel Turbo Cleaner– spoľahlivé čistenie turba

JLM Diesel Turbo Cleaner je jeden z najlepších prípravkov na čistenie turba na súčasnom trhu. A skúsenosti zákazníkov potvrdzujú, že to naozaj funguje.

Prečo ho použiť:

JLM, pr, nepouzivat
  • Efektívne čistí turbo od nečistôt a sadzí.
  • Je vhodný pre všetky typy dieselových motorov, s filtrom pevných častíc aj bez neho.
  • Hodí sa aj pre turba typu VGT (turbo s premenlivou geometriou).
  • Obnovuje výkon motora a predlžuje životnosť turba.
  • Poradí si aj s bionaftou.
  • Funguje aj preventívne – zabraňuje hromadeniu ďalších nečistôt.

Použitie je jednoduché:

  • Pridajte celý objem 500ml plechovky do nádrže (max. 70 litrov).
  • Šliapnite na to a zaťažte turbo minimálne na 30 minút. Ideálna je svižná jazda alebo jazda po diaľnici, kde môžete motor vytáčať aspoň na 3 000 ot./min. Dosiahnete tak maximálny efekt.
chyba