Modernizácia modelu Lexus UX prináša tomuto kompaktnému luxusnému SUV rozsiahle vylepšenia

07.11.2022 00:00
toyota, pr nepouzivat
  • Dojazd plne elektrického modelu UX 300e sa predĺžil o viac ako 40 % na 450 km
  • Nový multimediálny systém s väčším množstvom funkcií a väčšou obrazovkou
  • Zavedenie nového stupňa výbavy „F SPORT Design“ pre modely UX 250h a UX 200
  • Nové možnosti dvojfarebného lakovania karosérie pre modely UX 250h a UX 200
  • Adaptívne variabilné odpruženie (AVS) je odteraz štandardnou výbavou verzie UX F SPORT
  • Ďalšie možnosti bezpečnostného systému Lexus Safety System +

Modernizácia bola vykonaná s cieľom zvýšiť príťažlivosť mestského crossoveru Lexus UX, ktorý je najpredávanejším modelom značky v Európe. Rozsiahle zmeny detailov vylepšili všetky tri varianty tohto kompaktného luxusného SUV, teda hybridný elektrický model bez nutnosti dobíjania UX 250h, plne elektrický model UX 300e a zážihový model UX 200.

Všetky tri modely UX sú odteraz vybavené vylepšeným multimediálnym systémom s väčšími možnosťami pripojenia, rýchlejšou a jednoduchšou obsluhou, cloudovou navigáciou a väčšími dotykovými obrazovkami s uhlopriečkami 8 a 12 palcov. Lexus UX ponúka aj nové možnosti výberu čalúnenia a modernizovaný bezpečnostný systém Lexus Safety System +.

Foto: HARALD DAWO
toyota, pr nepouzivat

Model UX 300e, uvedený na trh pred dvoma rokmi ako prvý plne elektrický model značky Lexus, má odteraz nový akumulátorový systém, ktorý zvyšuje jeho dojazd o viac ako 40 % na aktuálnych 450 km. Podstúpil tiež niekoľko zmien na karosérii a podvozku, ktoré umocňujú zážitok z jazdy a zvyšujú jej kultivovanosť – čo sú charakteristické znaky rodiny vozidiel Lexus UX.

Modely UX 250h a UX 200 sú odteraz v ponuke s novými možnosťami ponuky farieb a dvojfarebného lakovania karosérie. Oba modely sú v ponuke po prvý raz v stupni výbavy F SPORT Design, ktorý obsahuje dizajnové prvky na mieru, pričom v stupni F SPORT sú oba štandardne vybavené adaptívnym variabilným odpružením (AVS).

Uvedené zmeny boli zaradené do výroby pre modely UX 250h a UX 200 v lete tohto roku a od jari 2023 budú v ponuke aj na modeli UX 300e.

Tri možnosti pohonu. Plne elektrický model s dlhším dojazdom

Hybridný model bez nutnosti dobíjania UX 250h poháňa 2,0-litrový radový štvorvalcový zážihový motor v kombinácii s dvoma elektromotormi. Toto pohonné ústrojenstvo dosahuje celkový výkon 184 k (DIN)/135 kW.

Model UX 250h je v ponuke s pohonom predných kolies alebo s elektronicky riadeným systémom pohonu všetkých kolies E-Four od spoločnosti Lexus, ktorý využíva samostatný špeciálny systém napájania s vysokým krútiacim momentom integrovaný do zadného diferenciálu. Ten okamžite dodáva krútiaci moment na zadné kolesá, keď systém riadenia stability vozidla (VSC) zaznamená stratu priľnavosti prednej nápravy. Systém VSC automaticky optimalizuje rozdelenie výkonu medzi predné a zadné kolesá. Pohon E-Four zároveň upravuje výkon zadných kolies, čím pomáha korigovať pretáčavosť alebo nedotáčavosť, a tým aktívne zlepšuje stabilitu vozidla pri prejazde zákrutami.

Zadný motor modelu UX 250h navyše slúži ako generátor systému rekuperačného brzdenia vozidla, ktorý zvyšuje množstvo kinetickej energie zachytenej pri brzdení alebo spomaľovaní a ukladá ju vo forme elektrickej energie do hybridného akumulátora.

Foto: HARALD DAWO
toyota, pr nepouzivat

Vývoj modelu UX 300e, prvého batériového elektrického vozidla (BEV) značky Lexus, vychádza z 15-ročného vedúceho postavenia značky v oblasti elektrifikácie, v rámci ktorého Lexus využil svoje špičkové znalosti v oblasti konštrukcie, výroby a riadenia akumulátorových systémov. Pôvodný lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 54,3 kWh v tomto vozidle s pohonom predných kolies vystrieda na jar 2023 akumulátor s kapacitou 72,8 kWh. Kompaktný motorgenerátor s výkonom 204 k (DIN)/150 kW vyrába elektrickú energiu pri brzdení alebo jazde na voľnobeh.

Model UX 300e doposiaľ ponúkal dojazd 305 – 315 km v kombinovanom jazdnom cykle WLTP (v závislosti od doplnkového vybavenia, ako je napríklad veľkosť kolies). Modernizáciou, ktorá bude k dispozícii od jari 2023, sa tento parameter zlepší o viac ako 40 %. Modely jazdiace na 17-palcových kolesách budú odteraz v kombinovanom cykle WLTP dosahovať dojazd 450 km (v závislosti od doplnkového vybavenia); modely na 18-palcových kolesách budú mať kombinovaný dojazd 440 km (taktiež v závislosti od doplnkového vybavenia).

Na modeli UX 300e bolo vykonaných množstvo drobných zmien, ktoré zlepšujú zážitok z jazdy. Vyladením elektrického posilňovača riadenia a tlmičov, ako aj zvýšením tuhosti karosérie dodatočným bodovým zváraním sa vyostrila jazdná dynamika. Tieto úpravy ešte viac zlepšili pevne posadený postoj a odozvu modelu UX – čo sú vlastnosti, ktoré sa zvýraznili nízkym ťažiskom vozidla a umiestnením akumulátora pod podlahou. Optimalizovaná bola aj izolácia, aby sa dosiahla ešte tichšia kabína.

Model UX 200 (len na vybraných trhoch v Európe) poháňa cez predné kolesá 2,0-litrový radový štvorvalcový motor, ktorý je takmer identický s motorom modelu UX 250h. Jeho výkon dosahuje 171 k (DIN) a krútiaci moment 205 Nm – čo sú podobné hodnoty, ako majú niektoré preplňované motory s menším objemom, ale s menšou zložitosťou a zahrievaním pod kapotou. Tepelná účinnosť tohto motora na úrovni 40 % je na nehybridné hnacie ústrojenstvo výnimočne dobrá.

Foto: HARALD DAWO
toyota, pr nepouzivat

Obľúbenec medzi kupujúcimi značky Lexus

Kompaktný crossover Lexus si získava priazeň u mestských rodín, ktoré chcú flexibilitu crossoveru s jazdnými vlastnosťami hatchbacku. Ročný predaj vozidiel radu UX v Európe sa v kalendárnom roku 2021 zvýšil o 25 %, k čomu prispel aj príchod modelu UX 300e.

Do roku 2021 predstavovali elektrifikované modely až 96 % všetkých predaných vozidiel značky Lexus v západnej Európe a vozidlá SUV dnes tvoria 87 % predaja značky Lexus v rámci celej Európy. Do roku 2021 stál na čele príbehu úspechu značky model UX, z ktorého sa predalo 21 144 kusov. Tesne za ním sa umiestnil hybridný elektrický model bez nutnosti dobíjania NX s počtom 19 493 predaných kusov a plug-in hybridný elektrický model RX, ktorého predaj predstavoval 18 346 vozidiel.

Pokiaľ ide o hlavné dôvody kúpy kompaktných SUV v porovnaní s konkurenčnými značkami, väčšie percento kupujúcich, ktorí sa rozhodli pre Lexus UX, dáva prednosť hybridnému alebo elektrickému pohonu, reputácii značky, nízkej spotrebe paliva/energie, všeobecne dlhej životnosti a prestíži. Ďalším dôvodom príťažlivosti modelu UX je skutočnosť, že ide o vstupný model značky Lexus, ktorý láka mladších zákazníkov na kúpu ich prvého luxusného automobilu.

Flexibilita SUV s jazdnými vlastnosťami hatchbacku

Pôvodom modelu UX bola ambícia spoločnosti Lexus vyvinúť „tvorivého mestského prieskumníka“, ktorý by poskytoval pocit bezpečia crossoveru a súčasne radosť z jazdy na rafinovanom hatchbacku. Prvotriedna úroveň kultivovanosti a tichosti značky Lexus sa v ňom spája s dynamickými vlastnosťami, ktoré sú dôkazom, že jazda môže byť príjemná aj s praktickým SUV s vyvýšenou polohou za volantom.

Model UX je postavený na globálnej platforme architektúry GA-C od spoločnosti Lexus, ktorá má ľahkú konštrukciu a zároveň je výnimočne tuhá, čo zlepšuje reakcie na vstupy vodiča. V novom modeli je toto všetko zosilnené vďaka tuhšej oceľovej výstuži zadných dverí a dodatočným bodovým zvarom na zadnom paneli a bočných prvkoch.

Rázvor kolies s dĺžkou 2 640 mm prispieva k plynulej a stabilnej jazde i k priestrannosti kabíny vozidla UX, zatiaľ čo stopový priemer otáčania 10,4 m uľahčuje manévrovanie a parkovanie. K jazdným vlastnostiam prispieva aj nízke ťažisko radu modelov UX. To sa sčasti podarilo dosiahnuť umiestnením akumulátora pod podlahu pod zadnými sedadlami v modeli UX 250h a pod celú kabínu v modeli UX 300e, ako aj použitím hliníka na bočných dverách, blatníkoch a kapote a kompozitných materiálov na zadných dverách.

Foto: HARALD DAWO
toyota, pr nepouzivat

Lexus UX vyvoláva pocit dynamického luxusného hatchbacku od chvíle, ako si vodič sadne za volant: napriek vyššej polohe sedadla, ktorá je u crossoverov žiadúca, je jej výsledkom relatívne krátka vzdialenosť medzi pätou a bedrovým kĺbom, čo vo vodičovi vyvoláva pocit väčšej spätosti s vozovkou, než je tomu u iných vozidiel SUV.

Funkcia voľby jazdných režimov Lexus umožňuje vodičom prispôsobiť si na mieru celý zážitok z jazdy. Režim bežnej jazdy „Normal“ poskytuje optimálnu rovnováhu medzi jazdným výkonom a spotrebou paliva. Ekologický režim „ECO“ maximalizuje úsporu paliva pri všetkých jazdných podmienkach tým, že zmierňuje reakciu škrtiacej klapky a obmedzuje činnosť klimatizácie. Športový režim „Sport“ ponúka rýchlejšiu odozvu škrtiacej klapky a lepšiu spätnú väzbu riadenia.

V modeloch F SPORT, ktoré sú odteraz štandardne vybavené adaptívnym variabilným odpružením (AVS), sa zvýšil počet jazdných režimov z troch na päť: Normal (bežná jazda), ECO (ekologická jazda), Sport S (športová jazda), Sport S+ (superšportová jazda) a Custom (vlastný režim). Výberom jazdného režimu Sport S+ alebo Custom s nastavením podvozka v režime SPORT sa riadenie tlmiacej sily prepne na tvrdšie nastavenia, aby sa zaistil čo najdynamickejší charakter jazdy. Vlastný režim „Custom“ umožňuje vodičovi voľne kombinovať režimy funkcií hnacieho ústrojenstva, podvozka a klimatizácie.

Nový multimediálny systém sa ľahšie používa a má viac funkcií

Modernizáciu modelu UX pre rok 2022 si cestujúci asi najviac všimnú v podobe jeho nového multimediálneho systému. V porovnaní so svojím predchodcom má namiesto dotykovej plochy dotykovú obrazovku a intuitívnejšie ovládanie, ponúka viac funkcií a viac možností pripojenia a rýchlejšie reaguje na príkazy.

Obrazovka sa v závislosti od stupňa vybavenia vozidla zväčšila zo 7 na 8 palcov s ostrejšou grafikou a z 10 na 12 palcov s vysokým rozlíšením. V záujme jednoduchšej interakcie je teraz umiestnená o 143 mm viac vpredu.

Nový systém rozpoznávania hlasu obsahuje možnosť používania palubného asistenta „Hej Lexus“, ktorý reaguje na hlasové príkazy, a uľahčuje tak telefonické spojenie, obsluhu audiosystému a klimatizácie a vyhľadávanie na internete. Nový systém rozpoznávania hlasu je naprogramovaný tak, aby rozumel väčšiemu množstvu konverzačných výrazov, vedel rozpoznať, či hovorí vodič alebo spolujazdec, a rozlišoval medzi hlukom v pozadí a príkazmi, takže pri zadávaní príkazov už nie je potrebné stlmiť zvuk.

Na uľahčenie plánovania cesty a predchádzanie dopravným zdržaniam je štandardne v ponuke cloudová navigácia s funkciou stáleho pripojenia „Always Connected“, ktorá zabezpečuje prístup k aktuálnym informáciám o doprave a stave ciest v reálnom čase. Okrem toho 12-palcový systém obsahuje aj zabudovanú navigáciu, ktorá zostáva v prevádzke aj v prípade nedostupnosti cloudového pripojenia. Na uľahčenie vyhľadávania informácií, ako sú ceny pohonných hmôt, nabíjacie miesta či parkovanie, je možné prepojiť asistenta „Hej Lexus“ aj s cloudovými informáciami.

Nový multimediálny systém zlepšuje konektivitu a umožňuje integráciu smartfónov prostredníctvom systémov Apple CarPlay (bezdrôtové pripojenie) alebo Android Auto (káblové pripojenie). Konektivita je rozšírená aj na mobilnú aplikáciu Lexus Link, pomocou ktorej môže používateľ na diaľku zamknúť a odomknúť dvere na vozidle, zapnúť výstražné svetlá či nastaviť klimatizáciu alebo vyhrievanie kabíny skôr, než nastúpi do vozidla.

Na mieste stredovej konzoly, kde bola predtým multimediálna dotyková plocha, sa teraz nachádzajú prvky na ovládanie vyhrievaných predných sedadiel, alebo – ak nie sú špecifikované – malá odkladacia schránka. Na konzole sa tiež nachádza konektor USB-A na prehrávanie zvukových zdrojov s vysokým rozlíšením a dva konektory USB-C na nabíjanie zariadení. V novej osvetlenej priehradke v konzole pred ovládacím panelom klimatizácie je priestor na uloženie veľkého smartfónu.

Multimediálny systém modelu UX dokáže uložiť osobné nastavenia multimédií, audiosystému a navigácie až pre tri osoby. Aktualizácie systémového softvéru sú k dispozícii bezdrôtovo prostredníctvom aktualizovaného modulu dátovej komunikácie (DCM) vozidla.

Revízie interiéru a exteriéru

V rámci ďalších vylepšení interiéru má perforované kožené čalúnenie modelu UX nový efekt plisovania kagome, inšpirovaný tradičným japonským výpletom košíkov, a čalúnenie zo syntetickej kože má nový vzor prešívania inšpirovaný tradičnou japonskou technikou prešívania sašiko. Pre všetky varianty čalúnenia – látku, syntetickú kožu aj pravú kožu – je v ponuke nová orechovo hnedá farba, a to na všetkých modelových variantoch UX okrem verzie F SPORT.

Ďalším estetickým vylepšením je obloženie prístrojovej dosky, ktoré má teraz vzhľad japonského zrnitého papiera „waši“, aký sa používa na posuvných dverách v tradičných japonských domácnostiach (okrem modelu F SPORT). Horná časť prístrojovej dosky je teraz vo všetkých výbavách čierna a tlačidlo štartovania je na všetkých modeloch strieborné.

Pre karosériu vozidla je v ponuke aj nová farba laku – platinová Sonic, ktorá vznikla vďaka pokročilej technológii sonického lakovania od spoločnosti Lexus. Táto špeciálna povrchová úprava obsahuje vrstvu hlbokú len niekoľko mikrónov, ktorá tesnejšie približuje a rovnomernejšie zarovnáva kovové vločky v laku, v dôsledku čoho vzniká väčší lesk a hlbšie odtiene na celej karosérii vozidla. Pre modely F SPORT a F SPORT Design je v ponuke aj väčší výber možností dvojfarebnej povrchovej úpravy, pričom je k dispozícii šesť farieb v kombinácii s kontrastnou čiernou strechou a čiernymi pozdĺžnymi strešnými nosičmi, čo dodáva vozidlu športovejší vzhľad.

Ďalšou zmenou sú zadné dvere s elektrickým ovládaním, ktoré reagujú na spínač namontovaný na dverách bez oneskorenia a počas úvodnej a záverečnej fázy otvárania a zatvárania sa pohybujú jemnejšie.

Nový stupeň výbavy F SPORT Design

Ďalšou novinkou modelov UX 250h a UX 200 v roku 2022 je modelová trieda F SPORT Design, ktorá vychádza z dizajnu exteriéru verzie F SPORT a dodáva vozidlu výraznejší charakter na ceste. Osobitá vretenovitá mriežka chladiča má sieťovinový vzor charakteristický pre značku Lexus s motívom písmena L s čiernou povrchovou úpravou a čierne lemovanie spodnej časti mriežky. Rovnaký vzor je aj na prednom nárazníku F SPORT na zväčšených rámčekoch hmlových a odbočovacích svetiel, ktoré majú kontrastné obruby v tvare písmena L. Vzadu má nárazník taktiež dizajn F SPORT s čiernymi ozdobnými lištami okolo združených svetiel.

Vzhľad modelov F SPORT Design odlišuje aj čierne obloženie oblúkov kolies, znak Lexus „F“ a 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin F SPORT s jednofarebným chrómovým dizajnom a tmavou metalízou. Strešný spojler je čierny a pozdĺžne strešné nosiče chrómové, ako vidno aj na modeloch UX 250h a UX 200. Modely F SPORT Design budú mať zároveň čalúnenie sedadiel zo syntetickej kože a vyhrievané predné sedadlá.

Adaptívne variabilné odpruženie v modeli UX F SPORT

Špecifikácia F SPORT, ktorá je v ponuke pre modely UX 250h a UX 200, odteraz štandardne obsahuje aj adaptívne variabilné odpruženie (AVS) od spoločnosti Lexus, výkonné zadné tlmiče a predné a zadné výkonné tyče (vzpery).

Systém AVS reaguje na vstupy signálov zo snímačov riadenia, rýchlosti stáčania a lineárnych senzorov zrýchlenia, aby mohol nepretržite upravovať silu tlmenia. Robí to pomocou regulačných lineárnych elektromagnetov, ktoré menia množstvo kvapaliny v tlmičoch obtekajúcej sústavu piestov tlmiča. Výsledkom je presnejšia ovládateľnosť a odozva podvozka, menšie nakláňanie karosérie v zákrutách a plynulejšia jazda. Riadiaci systém AVS je upravený tak, aby dochádzalo k plynulému prechodu na vysokú tlmiacu silu, a vyladený tak, aby znižoval vysokofrekvenčné a stredofrekvenčné vibrácie. Modely F SPORT sa navyše vyznačujú presnejším charakterom riadenia, ktorý sa podarilo dosiahnuť umiestnením nového pevného kĺbu medzi hornú časť uchytenia prevodovky riadenia a prvok zavesenia predných kolies. Na optimalizáciu výhod tejto dodatočnej tuhosti bola jemne vyladená sila tlmenia tlmičov, čím sa ešte výraznejšie zlepšil pocit lineárneho riadenia.

Doplnky bezpečnostných systémov

Modernizácia sa v modeli UX dotkla aj bezpečnostného systému Lexus Safety System +. Vozidlo je teraz vybavené asistentom pri odbočovaní na križovatke, ktorý zaisťuje bezpečnejšie odbočovanie doľava i doprava cez premávku v križovatke, a núdzovým asistentom, ktorý, pokiaľ je aktívny, automaticky vykonáva drobné korekčné zásahy do riadenia, aby zabránil neúmyselnému vychýleniu vozidla z jazdného pruhu. Dynamický radarový tempomat odteraz obsahuje aj funkciu zníženia rýchlosti v zákrutách, ktorá automaticky upravuje rýchlosť vozidla tak, aby zodpovedala polomeru zákruty na ceste.

Na Slovensku sa model UX 250h objaví už v mesiaci december, benzínovú verziu s označením UX 200 bude možné objednať u autorizovaného partnera začiatkom roka 2023 a čisto elektrický model UX 300e očakávame na našom trhu v prvej polovici roka 2023.

chyba