Pokračovanie článku: Prichádza mýto bez hraníc, buďte v obraze

Jaroslav IVANCO: Pracujeme s maximálnym nasadením, pretože „mýto nie je jedno“

Jaroslav Ivanco, pr, nepouzivat

Národná diaľničná spoločnosť spustila od začiatku októbra testovacie prostredie pre EETS poskytovateľov. Ide o jednu z prvých činností pri akreditácii poskytovateľov na slovenský mýtny trh. EETS je skratkou pre Európsku službu elektronického výberu mýta – Slovensko sa do tohto medzinárodného systému zapojí už čoskoro a prinesie autodopravcom mýto bez hraníc. „Poskytovatelia si vďaka testovaniu budú môcť vyskúšať, či a v akej miere sú ich palubné jednotky kompatibilné so slovenským systémom. Takto im chceme ponúknuť možnosť lepšie pochopiť náročnosť projektu implementácie a presnejšie definovať s tým spojené náklady,“ hovorí Jaroslav Ivanco, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia v Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ako bude fungovať mýto po 1. 1. 2023?

Mýto z pohľadu dopravcov neprejde žiadnou zmenou. Autodopravcovia sa nemusia počas vianočných sviatočných dní stresovať, či potrebujú novú prevádzkovanú jednotku. Systém sa bude meniť zatiaľ na pozadí. Dopravca sa môže tešiť, že od decembra mu pribudnú alternatívy, noví poskytovatelia európskeho mýta. Najbližší míľnik, na ktorý sa musí autodopravca pripraviť, je 1. júl 2023. Vtedy začne systém vypínania nových jednotiek SkyToll. Základnou zmenou je teda fáza rozšírenia služby výberu mýta o medzinárodné mýto ako úplne novej alternatívy a s ňou nástup veľkých európskych poskytovateľov EETS. To je technická rovina. Pre dopravcu to fakticky znamená, že od januára budú v systéme výberu mýta pribúdať nové palubné jednotky. Konečnou fázou, ktorá nastane po ukončení súťaže na nového národného poskytovateľa, je možnosť využívať jednotku Mýtneho úradu.

Na fungovanie elektronického mýta v nových podmienkach má vzniknúť nové pracovisko, už ste to spomenuli. V súčasnosti je to ešte súčasť NDS – Mýtny úrad. Ako bude fungovať, čo bude jeho úlohou?

Jeho úlohou bude prevádzkovanie systémov na výber mýta. Teda tak systém medzinárodného mýta, ako aj národného mýta. Fungovať by mal po celom Slovensku. Zámerom je mať dve riaditeľstvá. Jedno na východe a druhé na západe krajiny.

EETS – medzinárodný mýtny systém. Ako to funguje ?

Je to nová služba, ktorá bude na Slovensku fungovať paralelne s národným mýtom. Vďaka tejto službe sa medzinárodná doprava stáva plynulejšou, odstráni sa povinnosť mať OBU pre každý štát samostatne a celkovo sa zvyšuje komfort autodopravcov.

V súčasnosti prebiehajú dve súťaže, dva tendre, ktoré sa týkajú elektronického mýta. V akej sú fáze?

Ten prvý je vo fáze vyhodnocovania a druhú súťaž sme práve vďaka zavedeniu EETS aktualizovali do výrazne efektívnejšej podoby a predpokladáme, že v nasledujúcom období ju opätovne vyhlásime.

Technická otázka: OBU jednotka sa mení na OBE jednotku, čo to znamená?

Hlavný rozdiel medzi týmito technickými zariadeniami je v možnosti ich použitia v rôznych mýtnych systémoch. OBE (On Board Equipment) umožňuje motoristovi prechod medzi krajinami EÚ bez potreby ďalšej palubnej jednotky na výber mýta. OBE zabezpečí komunikáciu a odosielanie polohových údajov vozidla potrebných na výpočet mýta vo všetkých krajinách s EETS.

Spustili ste testovaciu prevádzku pre prevádzkovateľov EETS, ako to bude vyzerať?

V rámci procesu registrácie poskytovateľa EETS do slovenského systému mýta im bol poskytnutý prístup do development prostredia, v ktorom si budú môcť overiť nastavenie a technické požiadavky slovenského systému. Takto im chceme ponúknuť možnosť lepšie pochopiť náročnosť projektu implementácie a presnejšie definovať s tým spojené náklady.

Často počúvame o dodatku pre terajšieho poskytovateľa. Prečo musíte podpísať dodatok s terajším poskytovateľom?

Bola to technická aj finančná nevyhnutnosť. Zmluva, tak, ako je podpísaná, nepočítala s tým, ako sa po poslednej polnoci roku 2022 majú vyrovnať vzájomné finančné pohľadávky, ako sa má služba vypnúť, akým postupom, aby nedochádzalo k stratám a ku škodám na strane štátu aj na strane dopravcov. Preto sme rokovali so SkyTollom a zadefinovali sme si technické a finančné postupy, časový horizont, aby to vyhovovalo dopravcom a v ničom ich to neobmedzovalo. Nemať možnosť platiť mýto znamená nemožnosť vstupu na infraštruktúru a dodania tovaru. Zasiahli by sme celú ekonomiku. Druhým parametrom je zavádzanie európskeho mýtneho systému a práve v tomto prípade sme museli prihliadnuť na to, aby sme neovplyvnili trh poskytovateľov. Všetci potrebujú mať garantované rovnaké podmienky súťaže.

Myto, pr, nepouzivat
chyba