Svetová premiéra úplne nového modelu Lexus RX

Spoločnosť Lexus dnes predstavuje piatu generáciu modelu RX ako úplne vynovený model, ktorý otvára novú kapitolu tohto kultového SUV.

08.06.2022 00:00
Lexus RX, pr, nepouzivat
  • Predstavujeme piatu generáciu modelu RX ako úplne vynovené vozidlo
  • Vonkajší dizajn „vretenovitej karosérie“ vyjadruje dynamiku a eleganciu
  • Ponuka troch elektrifikovaných pohonných jednotiek: výkonný hybrid RX 500h, plug-in hybrid RX 450h+ a hybrid bez nutnosti dobíjania RX 350h
  • Nová platforma a dynamické systémy, ktoré prinášajú Rukopis jazdy značky Lexus – spojenie komfortu, kontroly a istoty
  • Ergonomický dizajn kokpitu Tazuna zameraný na vodiča
  • Multimediálny systém novej generácie s dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 14”
  • Najnovší bezpečnostný systém Lexus Safety System+ je súčasťou štandardného vybavenia vozidiel všetkých stupňov výbavy
Lexus RX, pr, nepouzivat

Spoločnosť Lexus dnes predstavuje piatu generáciu modelu RX ako úplne vynovený model, ktorý otvára novú kapitolu tohto kultového SUV.

Priekopnícky model RX sa za posledné dve desaťročia stal najpredávanejším vozidlom značky Lexus. Od jeho uvedenia na trh v roku 1998 sa predalo na celom svete viac ako 3,5 milióna kusov – a viac ako 300-tisíc v Európe, a táto piata generácia je kľúčová pre budúcu stratégiu značky Elektrifikova­ný Lexus.

Kodži Sato, prezident spoločnosti Lexus International, uviedol: „V úplne novom modeli RX sme sa rozhodli zachovať DNA značky Lexus, ktorou je najvyššia kvalita, jazdný komfort a kultivovanosť, a povýšiť zážitok z jazdy na vyššiu úroveň, čím sme dosiahli jedinečný rukopis jazdy značky Lexus.“

Spolu s nedávno predstaveným modelom NX a čerstvo odhaleným modelom RZ pomôže model RX budovať „ďalšiu kapitolu“ značky Lexus. Tieto tri modely predstavujú doposiaľ najsilnejšiu ofenzívu značky Lexus na trhu luxusných SUV D-E, ktorý je srdcom jej obchodnej činnosti.

Spoločnosť Lexus v novom modeli RX ďalej rozvinula svoj dizajnový jazyk „Next Chapter“ (ďalšia kapitola). Do jeho súčasnej podoby patrí nová „vretenovitá karoséria“, ktorú sa podarilo dosiahnuť integrovaním koncepcie vretena do celej prednej časti vozidla. Tím modelu RX našiel inšpiráciu aj v bohatej tradícii dizajnu RX. Výsledkom je vozidlo, ktoré je okamžite rozpoznateľné ako RX, ale má dynamickejší, elegantnejší a sebavedomejší charakter.

Vo vnútri sa nachádza kokpit Tazuna zameraný na vodiča, ktorý vodičovi ponúka priame a intuitívne ovládanie vozidla podľa zásady „ruky na volante, oči na ceste“. Zlepšuje tiež zážitok z jazdy vďaka intuitívnemu a prehľadnému usporiadaniu, ktoré umocňuje nová dotyková obrazovka s uhlopriečkou 14”.

Nový model RX sa v Európe dodáva so zostavou troch rôznych elektrifikovaných variantov. Základom ponuky značky v západnej Európe je model RX 450h+, ktorý predstaví zákazníkom RX referenčnú technológiu plug-in od spoločnosti Lexus. S novým hybridom RX 350h značka predstavuje efektívnu alternatívu vznetových a zážihových pohonných jednotiek s nižším objemom. A pre tých vodičov, ktorí hľadajú povznášajúcejší výkon, Lexus predstavuje svoj vôbec prvý turbohybrid, model RX 500h, ktorý je vybavený systémom riadenia hnacej sily DIRECT4.

Lexus RX, pr, nepouzivat

Pri vytváraní na mieru šitého „Rukopisu jazdy značky Lexus“ pre nové vozidlo RX výrobca optimalizoval základné prvky SUV, ako sú ťažisko, parametre zotrvačnosti, zníženie hmotnosti, tuhosť a hnacia sústava, aby vytvoril prirodzenejší dialóg medzi vozidlom a vodičom. Ovládateľnosť a pohotové reakcie vychádzajú z vylepšenej platformy GA-K, ktorá zabezpečuje vynikajúcu tuhosť karosérie a nízke ťažisko.

Model RX využíva špičkové bezpečnostné technológie značky Lexus a ponúka tretiu generáciu bezpečnostného systému Lexus Safety System+ s vylepšeným prednárazovým bezpečnostným systémom, novým proaktívnym asistentom vodiča a rozšíreným bezpečnostným balíkom. Vozidlo má tiež najnovšiu multimediálnu platformu s inteligentným hlasovým asistentom Hey Lexus a aplikáciou Lexus Link.

PRÍBEH PRIEKOPNÍKA

Model RX 300 sa pri svojom uvedení na trh v roku 1998 stal prvým luxusným SUV na svete a vytvoril úplne nový segment automobilov, ktorý sa vyznačoval štýlom, zrýchlením, ovládateľnosťou a tichosťou hodnou luxusného vozidla. Model RX 400h sa v roku 2005 stal prvým luxusným hybridným vozidlom na svete s revolučným hnacím ústrojenstvom, v ktorom sa spájala práca zážihového motora V6 s výkonným elektromotorom, čo bol technologický prelom, ktorý slúžil ako odrazový mostík pre celú zostavu hybridných vozidiel Lexus. Model RX, ktorý zákazníci oceňovali za jeho pohodlie, kultivovanosť a kvalitu, bol v roku 2016 prvým modelom značky vybaveným bezpečnostnou technológiou Lexus Safety System+. V roku 2019 sa v modeli RX ako v prvom na svete predstavil systém adaptívnych diaľkových svetiel BladeScan – technológia, ktorá využíva rotujúce zrkadlo v tvare čepele na zaistenie lepšieho osvetlenia svetlometmi LED.

„NEXT CHAPTER“ – NOVÁ KAPITOLA DIZAJNU ZNAČKY LEXUS

„Najprv sme vytvorili dynamický dizajn exteriéru, aby sme vyjadrili podmanivý a pútavý charakter, a pevne posadený postoj, ktorý vyjadruje jazdný výkon. Potom sme skultivovali proporcie, aby sme vyjadrili vyššiu kvalitu zážitku z jazdy, a pridali nové technológie pohonu, ako je napríklad DIRECT4,“ vysvetľuje hlavný konštruktér modelu RX Takaaki Ohno.

Pri prechode na elektrifikáciu sa dizajnéri podujali začleniť do nového modelu RX novú dizajnovú identitu „vretenovitej karosérie“. Výsledkom je lepšia integrácia mriežky chladiča, ktorá vyjadruje charakter elektrifikovanej sily a nízke ťažisko. Kompaktnejšie a ostrejšie svetlomety, prívody vzduchu a širší rozchod kolies (15 mm) prispievajú k ďalšiemu upevneniu stabilného a sebavedomého vzhľadu vozidla.

Na dosiahnutie odvážnejšieho charakteru na ceste použili konštruktéri spoločnosti Lexus elegantnejší postoj v smere od prednej časti k zadnej: predĺžili kapotu, rázvor kolies predĺžili o 60 mm a líniu strechy znížili o 10 mm. Charakteristický čierny zadný stĺpik (podľa značky Lexus takzvaná „plávajúca strecha), ktorý prepožičiava vozidlu RX charakter kupé, pôsobí teraz trojrozmerným dojmom, zatiaľ čo zaoblená bočná línia karosérie a veľké kolesá s priemerom 21” mu dodávajú dodatočnú dynamiku.

Štvorité svetlomety LED sú štíhlejšie, ostrejšie a vodorovnejšie. Dizajn, zvýraznený svetlami na denné svietenie v tvare písmena L, vytvára mohutný vzhľad. V zadnej časti sa vynímajú jednoradové zadné svetlá charakteristické pre značku Lexus, ktoré podčiarkujú kultový charakter modelu RX, zatiaľ čo širší rozchod kolies (40 mm) zvýrazňuje jeho postoj a charakter na ceste. Nový znak „LEXUS“ na dverách batožinového priestoru dodáva vozidlu čistý a moderný vzhľad.

Verzia F SPORT, ktorá zvýrazňuje športové vlastnosti modelu RX, bude v ponuke len ako výkonný hybrid RX 500h. Model F SPORT sa vyznačuje vylepšeniami vo vyhotovení prednej mriežky chladiča, prahov a aerodynamickými prednými a zadnými nárazníkmi.

Lexus RX, pr, nepouzivat

VYŠŠIA KVALITA LUXUSU

Aby bola kabína viac zameraná na vodiča, spoločnosť Lexus vyvinula koncepciu kokpitu Tazuna. Po prvý raz sa predstavil v nových modeloch NX a RZ a teraz sa použil aj v novom RX. Tazuna, ktorého názov pochádza z japonského slova pre konské opraty, sa zameriava na priame, no pritom intuitívne ovládanie. Zdroje informácií, ako je multimediálna obrazovka, multifunkčný informačný displej, prístrojový panel s jedným číselníkom, centralizované ukazovatele a projekčný displej, sú v kokpite zoskupené tak, aby čítanie ich obsahu vyžadovalo len minimálny pohyb očí a hlavy.

„Výrazná zmes dizajnu kokpitu Tazuna a priestrannosti luxusného SUV spolu s materiálmi, ako sú vysokokvalitné kože a semiš s reliéfom písmena L, zhotovený majstrami Takumi, je presne ten typ vzhľadu na mieru, ktorý sme pri navrhovaní tohto nového interiéru chceli dosiahnuť,“ vysvetľuje dizajnér interiéru modelu RX Jota Kusakari.

Dizajnéri sa snažili vytvoriť minimalistický, no pritom intuitívny a premyslený vnútorný priestor a použili v ňom najkvalitnejšie materiály. Predné sedadlá sú prepracované tak, aby zabezpečovali prvotriednu prístupnosť, vynikajúcu oporu a vyhrievanie/ve­tranie. Na zaistenie správnej ergonomickej opory v oblasti pása bol na bokoch sedadiel vytvorený konkávny tvar.

Významným prvkom nového modelu RX je dostupnosť interiéru z kože bez obsahu živočíšnych zložiek, ktorá vznikla ako odpoveď na narastajúci dopyt zo strany vegánskych a ďalších ekologicky zmýšľajúcich zákazníkov. To znamená, že už v štandarde sú potiahnuté syntetickou kožou nielen sedadlá, ale aj volant a hlavica radiacej páky. Tu si zákazníci môžu vybrať vyhotovenie buď v čiernej alebo pieskovej farbe.

Funkcia voľby nálady Lexus Mood Selector, ktorá je vyjadrením princípu pohostinnosti Omotenaši, umožňuje cestujúcim vo vozidle RX prispôsobiť si okolité osvetlenie na mieru, pričom majú na výber z palety 64 farieb a 14 špeciálnych motívov.

Nový model RX ponúka veľkorysý batožinový priestor a päť luxusných sedadiel s vynikajúcim priestorom na nohy. Vďaka väčšiemu priestoru medzi predným a zadným sedadlom (1 010 mm, teda o 10 mm viac oproti predchádzajúcemu modelu), novej konštrukcii sedadiel a inteligentnejšiemu usporiadaniu sa spoločnosti Lexus podarilo dosiahnuť, že vozidlo pôsobí vo vnútri priestrannejšie. Nakladacia hrana sa vďaka zníženiu výšky o 30 mm ľahšie používa. Vďaka inteligentnej konštrukcii zadných dverí je batožinový priestor teraz o 50 mm dlhší. Táto dodatočná dĺžka umožňuje uložiť objemnejšie predmety, zatiaľ čo zadné sedadla delené v pomere 40:20:40 poskytujú priestor na predmety, ako sú lyže alebo surfovacie dosky.

Nový systém elektronickej západky e-latch elektronicky riadi ovládanie dverí, vďaka čomu sa plynulejšie zatvárajú a pohodlnejšie používajú.

Lexus RX, pr, nepouzivat

RUKOPIS JAZDY ZNAČKY LEXUS: KOMFORT, KONTROLA, ISTOTA

Všetky modely RX prinesú „Rukopis jazdy značky Lexus“ vo svojom vlastnom poňatí vďaka výnimočným vlastnostiam platformy a hnacích sústav, avšak so spoločným menovateľom: vynikajúcim komfortom v spojení s novou úrovňou citlivosti, lineárnou a priamou odozvou, vďaka ktorej má vodič stále kontrolu nad vozidlom, čo mu prináša bezprostredný pocit istoty.

Nový model RX je postavený na platforme GA-K, ktorá je rovnaká ako na modeli NX, ale má iné nastavenie. Napríklad zadná časť sa úplne prepracovala, aby sa predĺžil rázvor kolies, ale použili sa aj dodatočné priečne nosníky a vzpery nápravy, ktoré zvyšujú tuhosť. Práve tá umožnila inžinierom spoločnosti Lexus presnejšie vyladiť odpruženie, v dôsledku čoho sa zvýšil nielen výkon, ale aj miera komfortu.

Táto nová platforma RX umožnila znížiť hmotnosť vozidla o 90 kg a celkovú výšku o 10 mm, čo viedlo k zníženiu ťažiska o 15 mm. Rázvor kolies sa predĺžil o 60 mm pri zachovaní celkovej dĺžky a redukcii stáčania. Širší je aj rozchod kolies (15 mm vpredu a 40 mm vzadu), čo v spojení s veľkými kolesami s priemerom 21” dodáva vozidlu RX sebaistejší postoj a lepšiu priľnavosť k vozovke.

Aby sa ušetrila hmotnosť, spoločnosť Lexus použila pokročilé materiály, ako je napríklad oceľ s vysokou pevnosťou v ťahu 2GPa na stredové stĺpiky a hliník na blatníky a kapotu. Nová konštrukcia obsahuje aj oceľ s pevnosťou 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na zabezpečenie tuhosti strechy.

Nové viacprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré umožňuje výrazný nárast výkonu, zaisťuje lepšiu bočnú stabilitu a vlastnosti zmierňujúce záklon zadnej časti vozidla. Dokáže zvládnuť vyššie úrovne krútiaceho momentu a zároveň výrazne znižuje hladinu hluku, vibrácií a tvrdosti.

Inžinieri a remeselníci na jednej strane zabezpečili v kabíne ticho typické pre značku Lexus pomocou opatrení na tlmenie hluku a zmiernenie vibrácií, no zároveň vytvorili zvuky, ktoré umocňujú pocit sily a výkonu. A aby nadchli zmysly, zdokonalili aj zvuk dverí luxusného vozidla.

ROZŠÍRENÁ ELEKTRIFIKOVANÁ ZOSTAVA

Prostredníctvom stratégie Elektrifikovaný Lexus, ktorá využíva prístup založený na viacerých technológiách, pokračuje aj úplne nový model RX v posúvaní hraníc: vďaka viac ako 15-ročným skúsenostiam značky Lexus v oblasti technológií elektrifikácie ponúka vysoko kultivovaný výkon hybridného pohonu bez nutnosti dobíjania alebo špičkový plug-in hybridný pohon a účinnosť, oba z jej vlastnej dielne.

RX 500h: REVOLUČNÝ VÝKONNÝ HYBRID S TECHNOLÓGIOU DIRECT4

  • 2,4-litrový hybridný motor s turbodúchadlom spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a technológiou DIRECT4
  • Výkon: 371 k (DIN) alebo 273 kW
  • Krútiaci moment: 645 Nm
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,9 s
  • Emisie CO2: 182 – 189 g/km / Spotreba paliva: 8,2 – 8,5 l/100 km

Nový revolučný výkonný hybrid RX 500h je vôbec prvým preplňovaným hybridným vozidlom značky Lexus a bol vyvinutý pre zákazníkov túžiacich po špičkovom elektrifikovanom výkone.

Výkon zabezpečuje úplne nová hybridná architektúra pozostávajúca z 2,4-litrového preplňovaného motora a šesťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá dodá 371 k (DIN) výkonu a 645 Nm krútiaceho momentu, čo zaručuje povznášajúce zrýchlenie a vynikajúce dynamické ovládanie vďaka technológii DIRECT4. Predný elektromotor je umiestnený medzi spaľovacím motorom a prevodovkou a na oboch stranách má spojku, čo pri dodávke výkonu umožňuje veľkú flexibilitu.

Zadná časť je vybavená e-nápravou 80 kW: kompaktným modulárnym balíkom pozostávajúcim z elektromotora, prevodovky a elektronickej riadiacej jednotky (ECU) umiestnenej medzi zadnými kolesami. Vďaka jej kompaktným rozmerom je v kabíne i batožinovom priestore viac miesta.

Lexus RX, pr, nepouzivat

Dodávku výkonu riadi DIRECT4, nová exkluzívna technológia hnacej sily od spoločnosti Lexus, ktorá bola nedávno uvedená na trh v modeli RZ 450e. Tento inteligentný systém neustále vyrovnáva výkon a krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou v každej jazdnej situácii tým, že automaticky a plynulo mení hnaciu silu medzi dvoma nápravami v priebehu milisekúnd – rýchlejšie než akýkoľvek mechanický systém.

Systém DIRECT4 zaisťuje lepší cit medzi vozovkou a volantom a prináša lepšiu stabilitu vozidla pri riadení a vynikajúce jazdné vlastnosti vo vysokej rýchlosti. Pre model RX 500h je tiež dôležité, že zvyšuje komfort jazdy prostredníctvom krútiaceho momentu, ktorý pomáha kontrolovať pohyby karosérie.

Keďže ide o vysokovýkonný hybrid, spoločnosť Lexus namontovala na predné brzdy protiľahlé strmene, aby sa dosiahlo výkonné brzdenie, a Dynamické riadenie zadných kolies (DRS), ktoré určuje optimálny uhol ich natočenia.

Lexus RX, pr, nepouzivat

RX 450h+: PRVÝ PLUG-IN HYBRIDNÝ MODEL RX

  • 2,5-litrový plug-hybridný elektrický pohon
  • Výkon: 306 k (DIN) alebo 225 kW
  • Krútiaci moment: 572 Nm
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,0 s
  • Emisie CO2: 24 – 26 g/km / Spotreba paliva: 1,1 – 1,2 l/100 km

Spoločnosť Lexus využila viac ako 15-ročné skúsenosti v oblasti elektrifikácie pri výrobe plug-in hybridného elektrického vozidla RX 450h+, ktoré je považované za logický krok vpred pre mnohých zákazníkov súčasnej generácie RX 450h.

Model RX 450h+, ktorý by mal byť podľa očakávaní najpredávanejším modelom RX v západnej a strednej Európe, je vybavený štvorvalcovým 2,5-litrovým hybridným motorom a dobíjateľným lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 18,1 kWh. Prídavný zadný elektromotor umožňuje trvalý pohon všetkých kolies. Systém produkuje 306 k (DIN) výkonu a očakáva sa, že dosiahne zrýchlenie z nuly na 100 km/h približne za sedem sekúnd. Celkovo ponúka približne rovnaký výkon ako odchádzajúci model RX 450h, ale s vyšším krútiacim momentom a rýchlejšou akceleráciou. Vďaka vyššiemu výkonu pochádzajúcemu z elektromotorov prebieha jazda bez námahy a zároveň je kultivovaná. Model sa tiež bude môcť pochváliť výrazne nižšou spotrebou paliva a produkciou emisií. Odhadové cieľové emisie CO2 (kombinovaný cyklus WLTP) na úrovni menej ako 26 g/km a spotreba paliva menej ako 1,2 l/100 km sú nastavené veľmi ambiciózne.

Lexus RX, pr, nepouzivat

Kombinácia veľkosti/kapacity lítiovo-iónového akumulátora a odborných znalostí spoločnosti Lexus v oblasti elektrifikácie prináša konkurenčný elektrický dojazd najmenej 65 km (cieľová hodnota, čaká sa na schválenie) a umožňuje plne elektrickú jazdu rýchlosťou až 135 km/h. Rozhodujúce je, že plug-in hybridný Lexus si zachováva vysokú účinnosť aj v prípade, keď je akumulátor vybitý, pretože model RX 450h+ sa vtedy prepne na svoj pokročilý hybridný systém pohonu štvrtej generácie bez nutnosti dobíjania.

RX 350h: ÚČINNÝ HYBRID ŠTVRTEJ GENERÁCIE BEZ NUTNOSTI DOBÍJANIA

  • 2,5-litrový hybridný motor bez nutnosti dobíjania
  • VÝKON: 245 k (DIN) alebo 180 kW
  • KRÚTIACI MOMENT: 335 Nm
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,0 s
  • Emisie CO2: 143 – 150 g/km / Spotreba paliva: 6,4 – 6,7 l/100 km

Plynulosť a účinnosť hybridného modelu RX bez nutnosti dobíjania sa zlepšila zavedením štvrtej generácie technológie hybridného pohonu bez nutnosti dobíjania od spoločnosti Lexus v novom modeli RX 350h. Tento 2,5-litrový zážihový pohonný agregát dodá 245 k (DIN) výkonu a zrýchli z nuly na 100 km/h za 8,0 sekundy, čo je porovnateľné s aktuálnym modelom RX 450h, pričom zároveň produkuje menej emisií. Model RX 350h bude silnou alternatívou vznetových konkurentov s menším objemom – ideálny pre zákazníkov, ktorí kladú dôraz na komfort a účinnosť.

INOVATÍVNE MULTIMÉDIÁ A KONEKTIVITA ZNAČKY LEXUS

Nový model RX prináša pokročilé možnosti pripojenia, ktoré je rýchlejšie a stabilnejšie a poskytuje najnovšie multimediálne technológie, služby stáleho pripojenia „always connected“ a bezdrôtové aktualizácie. Používanie smartfónu, navigácie, príkazov vozidla, multimediálnych funkcií a cloudového pripojenia ponúka vodičovi asi sto spôsobov interakcie s novým vozidlom RX.

Lexus RX , pr, nepouzivat

Model RX je štandardne vybavený 14” dotykovým displejom, ktorý je jedným z najväčších vo svojej triede. Antireflexná obrazovka má ďalšie tlačidlá na intuitívny prístup k najčastejšie používaným funkciám. Grafika sa zobrazuje vo vysokom rozlíšení a zaisťuje vynikajúcu viditeľnosť za všetkých svetelných podmienok, zatiaľ čo procesor je 3,6-krát rýchlejší než súčasný systém.

Okrem štandardne zabudovaného navigačného systému poskytuje nový Lexus RX v rámci štandardnej výbavy aj cloudové služby (na trhoch, kde je táto služba dostupná). Modul dátovej komunikácie (DCM) vozidla zabezpečuje nepretržité pripojenie a poskytuje naživo aktuálne informácie o dopravnej situácii, nehodách a stave ciest.

Nový multimediálny systém obsahuje inteligentného hlasového asistenta Hey Lexus, ktorý reaguje na otázky a príkazy zadávané prirodzenejšie znejúcim jazykom. Jednoduchá integrácia smartfónov je súčasťou štandardnej výbavy – v ponuke je bezdrôtový systém Apple CarPlay a systém Android Auto s káblovým pripojením. K dispozícii je aj bezdrôtová nabíjacia stanica s nabíjacím výkonom rýchlejším o 50 %.

Okrem zavedených funkcií diaľkového ovládania Lexus Link, ako je analýza jazdy, hybridný koučing, monitorovanie stavu paliva či funkcia „nájdi moje auto“, sú pre model RX 450h+ k dispozícii aj nové funkcie: monitorovanie úrovne nabitia akumulátora, plánovanie nabíjania a časovač nabíjania. Aplikácia tiež umožňuje zamykanie a odomykanie vozidla, otváranie dverí batožinového priestoru, ovládanie klimatizácie či dokonca blikanie výstražných svetiel vozidla, keď ho potrebujete identifikovať na parkovisku.

Verzie RX s vyšším stupňom výbavy sa štandardne dodávajú s novým exkluzívnym audiosystémom Mark Levinson Premium s priestorovým zvukom so zostavou 21 reproduktorov. Systém vyvinuli exkluzívni partneri spoločnosti Lexus v oblasti zvukovej techniky a optimalizovali ho pre architektúru interiéru vozidla.

POKROČILÁ PODPORA VODIČA

Spoločnosť Lexus zaviedla do nového vozidla RX množstvo pokročilých technológií zameraných na človeka, ktoré zvyšujú komfort, pohodlie a zlepšujú život na palube vozidla, čím posilňujú ducha pohostinnosti Omotenaši.

Model RX je možné vybaviť digitálnym spätným zrkadlom, ktoré poskytuje vodičovi široké, ničím nerušené zorné pole, pričom využíva zábery zo spätnej kamery vozidla.

Lexus RX, pr, nepouzivat

Jazdu v stiesnených priestoroch uľahčuje digitálny panoramatický monitor, ktorý zobrazuje pohľad na okolie vozidla v rozsahu 360° v priamom prenose a vopred zaznamenaný pohľad pod vozidlo z kamier, ktoré je odteraz možné automaticky čistiť. Vytvára tiež virtuálny obraz modelu RX v 3D zobrazení, v ktorom sa vozidlo zobrazuje ako pri pohľade zhora.

Nový model RX je v ponuke s plne automatizovaným pokročilým parkovacím systémom, ktorý bol vyvinutý na základe systému vo vlajkovom sedane Lexus LS. Pomáha pri parkovaní pomocou automatizovaného ovládania riadenia a brzdenia. Systém využíva sústavu štyroch kamier a 12 ultrazvukových senzorov na získanie komplexného celoplošného obrazu o okolí vozidla. Navyše dokáže rozpoznať až tri pravidelne používané parkovacie miesta.

BEZPEČNOSTNÉ A ASISTENČNÉ SYSTÉMY VODIČA

Nový model RX využíva výhody novej úrovne aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov, ktoré sú súčasťou najnovšej, tretej generácie bezpečnostného systému Lexus Safety System+ a ponúkajú vylepšené funkcie a väčší rozsah detekcie a prevencie rizika nehôd.

Medzi vylepšenia patrí ďalšie rozšírenie prednárazového bezpečnostného systému a jeho schopnosti detekcie motocyklistov a ďalších objektov v dráhe vozidla. Systém dokáže aj rozpoznať riziká zrážky s protiidúcimi vozidlami alebo prechádzajúcimi chodcami pri odbočovaní na križovatke. Jeho reakcia na detekciu je rýchlejšia a schopnosť vyhnúť sa nárazu zvyšuje asistent núdzového riadenia.

Vylepšenia sa dočkal aj adaptívny tempomat (ACC), ktorý teraz rýchlejšie rozpoznáva premávku pred vozidlom a v spojení s aktualizovaným asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu sleduje prirodzenejšiu líniu v zákrutách. Tempomat ACC bol taktiež rozšírený, aby dokázal reagovať na väčšie množstvo dopravných značiek a príkazov, vrátane výstražných značiek a značiek „STOP“.

Hoci bezpečnostný systém Lexus Safety System+ patrí k štandardnému vybaveniu všetkých európskych modelov, majitelia modelov s vyšším stupňom výbavy si môžu vybrať rozšírený bezpečnostný balík. Obsahuje asistenčnú podporu pri zmene jazdného pruhu (LCA), ktorá poskytuje automatické riadenie pri zmene jazdného pruhu na diaľnici, a systém upozornenia na premávku pred vozidlom, ktorý využíva radarové monitorovanie a upozorňuje vodiča na premávku prichádzajúcu zo strany.

Nový model RX je odteraz vybavený aj prednárazovým bezpečnostným systémom s aktívnym asistentom riadenia, ktorý určí, kedy existuje vysoká pravdepodobnosť zrážky s chodcom vpredu alebo s nejakým objektom. Ak systém zistí, že zrážke je ťažké vyhnúť sa výlučne pomocou bŕzd, ale že by sa jej dalo predísť ovládaním riadenia, potom okrem spustenia výstražného upozornenia a použitia bŕzd použije aj aktívneho asistenta riadenia.

Proaktívny asistent jazdy pomáha udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel na ceste vpredu – aj keď nie je zapnutý tempomat – a pomáha vodičovi vyhýbať sa chodcom a prekážkam.

Systém sledovania vodiča využíva kameru upevnenú nad volantom a nepretržite kontroluje stav vodiča. Dokonca dokáže spomaliť alebo až úplne zastaviť vozidlo, ak vodič nereaguje na upozornenia.

Elektronický systém nastupovania a vystupovania z vozidla e-latch je v modeli RX spojený so systémom monitorovania mŕtveho uhla v exkluzívnej funkcii bezpečného vystupovania z vozidla, ktorá bráni vodičovi otvoriť dvere, ak sa zozadu približujú napríklad iné vozidlá alebo cyklisti. Spoločnosť Lexus odhaduje, že tento systém dokáže zabrániť viac ako 95 % dopravných nehôd spôsobených otváraním dverí.

chyba