Legendárna Tatra sa vrátila na Slovensko, unikátne nákladiaky sa budú vyrábať na Považí

Automobilka Tatra má vyše 170 ročnú históriu, po rokoch sa vrátila na Slovensko. O tom, aké vozidlá Tatra sa budú vyrábať v Trenčíne, čo prinesie výroba pre región a aké má spoločnosť ambície sme sa rozprávali s Michalom Balážom, generálnym riaditeľom Tatra Defence Slovakia.

25.11.2021 12:58
Tatra, pr nepouzivat
Tatra Tactic 4x4, jej výroba bude prebiehať práve aj v Trenčíne

Na Slovensku pribudla ďalšia automobilka, tentokrát zameraná na výrobu nákladných vozidiel. Prečo ste sa rozhodli vrátiť na Slovensko a oživiť výrobu na Považí?

Návrat výroby legendárnych Tatier na Slovensko je logickým vyústením našej snahy dostať sa bližšie k zákazníkovi. Keďže máme ambíciu stať sa v budúcnosti hlavným partnerom pre výrobu špecializovaných vozidiel pre silové zložky na území SR, je nevyhnutné lokalizovať výrobu na tomto území.

Zvažovali ste okrem Trenčína aj iné lokality, prečo padlo rozhodnutie na Trenčín?

Naše Tatry spĺňajú prísne štandardy NATO, vyhovujú tiež potrebám slovenských ozbrojených síl a umožňujú tak efektívne nasadenie ako v misiách NATO, OSN, tak aj pri vnútornej ochrane štátu, či domácom krízovom manažmente. Na to, aby ste vyrobili takéto vozidlá potrebujete know how a vysokokvalifikovanú pracovnú silu. Rozhodnutie na Trenčín padlo práve aj z dôvodu kvalifikovanej pracovnej sily, ktorú tu máme vychovanú vďaka sesterskej spoločnosti, ktorá tu pôsobí už viac ako 7 rokov.

Tatra T815-7 4x4
tatra, pr nepouzivat Tatra T815-7 4x4

Naše nákladné vozidlá totiž nemajú charakter veľkosériovej pásovej výroby, kde je možné pomerne rýchlo zaškoliť pracovníkov aj s nižšou kvalifikáciou. Práve naopak, v našom prípade ide o malosériovú – špecializovanú výrobu, v počtoch od niekoľkých kusov až po niekoľko desiatok kusov. Pričom takýto typ výroby je náročný na vysokokvalifi­kovaných mechanikov, elektromechanikov a zváračov a tiež technológov a konštruktérov s niekoľkoročnými skúsenosťami v tejto oblasti výroby. Takže rozhodnutie padlo jednoznačne z dôvodu už vybudovaného personálneho zázemia, ktoré tu skupina CZECHOSLOVAK GROUP pre nás pripravila.

Čo sa bude vyrábať v trenčianskej prevádzke Tatry a v akých objemoch?

Tu si treba uvedomiť zásadný rozdiel medzi našou spoločnosťou a bežnou automobilkou. Neplánujeme veľkosériovú výrobu. Naša orientácia je predovšetkým na špecializované vozidlá vhodné predovšetkým pre silové zložky, väčšinou s protimínovou ochranou, možnosťou balistickej ochrany kabíny, a rôznymi, časťo špecializovanými nadstavbami. Prípadne s prípravou pre zbraňové nadstavby.

Typovo pôjde o vozidlá vyrábané na podvozkoch typu TATRA 815–7 a TATRA TACTIC. Čo sa týka počtu vozidiel, tak čím špecializovanejšie nadstavby na vozidlo budú požadované, tým menší počet bude vyrábaný. V takýchto prípadoch je nevyhnutný individuálny prístup pri príprave každého vozidla, podľa požiadaviek klienta. Ide o vozidlá s vysokou pridanou hodnotou. Naopak, pri univerzálnych nadstavbách ako sú bežné valníky a nosiče kontajnerov, pôjde o desiatky kusov ročne, ale opäť podvozok a kabína budú vyrábané podľa armádnych štandardov.

Spomínate výrobu nákladiakov Tatra Tactic. Čím sú tieto vozidlá špecifické?

Vozidlá Tatra Tactic sú ľahšie vozidlá ako vozidlá postavené na podvozkoch Tatra 815–7. Ide o vozidlá kategórie N2G, teda vozidlá s celkovou prípustnou hmotnosťou do 12 ton. Je vyrabaná v alternatívach 4×4 alebo 6×6, čiže dvojnápravové alebo trojnápravové vozidlo s pohonom na všetky kolesá. Pre tento typ vozidiel sa nepoužíva nosná centrálna rúra s nezávisle zavesenými výkyvnými polonápravami ako u Tatry 815–7, ale používajú sa zodolnené portálové nápravy TATRA-Rigid. Výsledkom je ľahšie vozidlo, so zahovaním vysokej priechodnosti terénom, s už spomínaným pohonom na všetky kolesá. Pri tom všetkom ide stále o vojenské vozidlo so zodoľnenou podlahou protimínovej ochrany Level 1 a možnosťou pancierovania kabíny.

Tatra Force 4x4, jej výroba bude prebiehať...
Tatra, pr nepouzivat Tatra Force 4x4, jej výroba bude prebiehať práve aj v Trenčíne

Bude mať Tatra na Slovensku aj výskumné či vývojové centrum, alebo sa primárne zameriate iba na výrobu či prípadný servis?

Postupne po ukončení nábehu výroby a rozbehnutí servisu je v pláne v priebehu nasledovných dvoch rokov aj prepojenie sa s vývojovými kapacitami samotnej Tatry Trucks, a tiež spoločnosti Tatra Defence Vehicle a Excalibur Army. V tomto roku sa už rozbehol projekt zjednotenia konštrukčných a vývojárskych systémov, ku ktorému sa máme budúci rok pridať. Celý projekt bude ukončený do dvoch rokov a výsledkom bude vytvorenie prepojeného a zdieľaného vývojového prostredia a vzájomná participácia vývojových pracovníkov pri vývoji nových vozidiel. Tu by som rád zdôraznil fakt, ktorý som už spomenul a to blízkosť k zákazníkovi. V Tatre načúvame zákazníkom, a ich potreby vieme pretaviť do výroby práve vďaka vývoju.

Prispeje oživenie výroby k zvýšeniu zamestnanosti, koľko ľudí plánujete zamestnať?

Už v súčasnosti na projektoch, ktoré sú spojené s platformou Tatra zamestnávame do 30 ľudí, pričom ďalší nárast bude závisieť od našej úspešnosti pri získavaní nových zákaziek a participácii na zákazkách sesterských spoločností. Našim cieľom je postupné zvyšovanie až na úroveň do 150 zamestnancov. Proces ale môže byť zdĺhavý, nakoľko ako som už spomínal, náš typ výroby si vyžaduje vysokú kvalifikáciu pracovnej sily aj v samotnej výrobe.

Dnes je ťažké nájsť kvalifikovaných zamestnancov, máte s tým problém aj v Tatre?

V súčasnej dobe ťažíme hlavne z vybudovanej základne kvalifikovaných zamestnancov, ktorých sme tu pripravovali predchádzajúce roky spolu s našou sesterskou spoločnosťou. A pracujeme aj na ďalších spôsoboch, ako získať čo najkvalitnejších ľudí. Faktom ale je, že získať kvalifikovaných zamestnancov v dnešnej dobe nie je jednoduché.

Tatra, pr nepouzivat

Budete spolupracovať aj s univerzitami prípadne strednými školami?

Spoluprácu so strednými školami už začala rozvíjať naša materská spoločnosť Tatra Trucks, ktorá podpísala práve s Trenčianskym samosprávnym krajom ako prvým na Slovensku projekt “Tatra do škôl”. Tento projekt je veľmi úspešný v Českej republike, kde do škôl boli postupne dodané vozidlá Tatra v komponentoch a žiaci stredných odborných škôl sa v rámci výuky učili na týchto vozidlá, pričom ich postupne poskladali na funkčné vozidlo. Následne tieto vozidlá rozoberajú. V rámci výučbového procesu dochádza k výchove kvalifikovaných mechanikov, ktorý poznajú produkt a majú vysoké poznanie aj jeho funkčnosti. Títo študenti tak získavajú unikátne know how, ktoré im poskytuje na trhu prace výraznú konkurenčnú výhodu a možnosť získania stabilného a dobre plateného pracovného miesta. Preto tento projekt prinášame aj na Slovensko, už v najbližších mesiacoch má dôjsť k slavnostnému odovzdaniu prvých takýchto vozidiel v rozsype aj do našich škôl. Máme rozpracované ďalšie spolupráce aj s vysokými školami, ktoré zverejníme po podpísaní zmlúv o spolupráci. Nechceme predbiehať.

Aktuálne čelíme kríze čipov, ktorých je na svete nedostatok, výrobu obmedzujú aj najväčšie automobilky sveta. Ovplyvňuje čipová kríza prípadne drahé energie výrobu v Tatre?

Samotné priame zvýšenie cien energí má dopad na zvýšení nákladov v našej spoločnosti len do 0,5 %. Problém skôr predstavujú sekundárne efekty a to vyššie ceny ostatných vstupov vo výrobe, práve aj z dôvodu zdražení energií u našich dodávateľov, ktorých výroba je energeticky náročnejšia. V tomto prípade rast už začíname cítíť v percentách.

Čo sa týka čipovej krízy, tak naša výroba dokáže byť oveľa flexibilnejšia. Nakoľko vyrábame menšie počty špecializovaných vozidiel, dokážeme oveľa rýchlejšie zvážiť a využiť iného dodávateľa, iný typ čipu, a etablovať zmenu vo výrobe. Vďaka tomu dokážeme kontinuálne pokračovať v produkcii. V tomto prípade to máme jednoduchšie ako zvyšok automobilových výrobcov.

Dovolím si povedať, že práve tieto krízy nám ukazujú, aké mimoriadne dôležité je, aby sa strategické veci, akými su napríklad aj nákladné vozidlá slúžiace pre silové zložky vyrábali či servisovali na Slovensku. Dnes tu máme čipovú krízu, o rok môže prísť iná, musíme byť preto na takéto scenáre pripravení.

Aké ambície má Tatra Defence Slovakia do najbližších rokov?

Našou ambíciou je presadiť sa ako významný dodávateľ pre silové zložky na území SR pre oblasť vozidiel N2G a N3G. Určite nebudeme jediní, ale chceme ponúknuť naše lokálne výrobné kapacity, a najmä kvalitný produkt, ktorým vozidlá Tatra jednoznačne sú. Popri tom máme ambície participovať na výrobe našich sesterských firiem v skupine na unikátnych a vysokošpeciali­zovaných vozidlách armádneho charakteru, pre zahraničné projekty. O Tatry je veľký záujem, preto je dobrou správou, že sa tieto legendárne vozidlá budú vyrábať práve aj na Slovensku.

Tatra Tactic 4x4, jej výroba bude prebiehať...
Tatra, pr nepouzivat Tatra Tactic 4x4, jej výroba bude prebiehať práve aj v Trenčíne
chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy