Peugeot: Elektrické autá musia byť nielen ekologické, ale atraktívne aj pre zákazníkov

V Nórsku sa v minulom roku predalo viac automobilov s elektrickými motormi, než so spaľovacími a v Európe ako takej prekonal historicky po prvýkrát predaj elektrifikovaných áut predaj naftových. Navyše v mnohých európskych mestách sa stávajú realitou bezemisné zóny a obmedzenia vjazdu do centier miest pre autá so spaľovacími motormi. Analytici preto predpokladajú, že elektrické autá sa v Európe výrazne presadia už v druhej polovici tejto dekády a automobilky, ktoré musia premýšľať aj niekoľko rokov dopredu, sa tomuto trendu postupne prispôsobujú.

26.03.2021 00:00
Peugeot, PR článok, reklama, nepoužívať

K najprogresív­nejším v tomto smere patrí Peugeot, ktorý elektrické autá svojim zákazníkom nevnucuje, ale prišiel so stratégiou „Power of Choice“, ktorá reprezentuje myšlienku slobody pri voľbe pohonu. Takže postupne v kategórii osobných aj ľahkých úžitkových áut necháva na svojich klientoch, aby sa rozhodli, či chcú naftové, benzínové, hybridné alebo elektrické vozidlo. Platí to aj pre úplne nový Peugeot 308, ktorý sa na náš trh chystá hneď v dvoch plug-in hybridných verziách, no na výber budú zároveň aj benzínové a naftové motory.

Ekologické a dostupné: Mestské elektromobily

A odozvu od klientov Peugeot využíva na to, aby elektrifikované autá postupne vylepšoval a ponúkal ich v takej podobe a s takými cenami, ktoré ich robia konkurencieschop­nými a pre zákazníkov zaujímavými už v súčasnosti, keď mnohé iné automobilky s nimi iba začínajú experimentovať a v ich portfóliu zaujímajú iba okrajové miesto.

Tento nový prístup Peugeotu odštartoval atraktívny a cenovo zaujímavý elektrický Peugeot e-208. Ten vďaka vysokokapacitnej 50 kWh batérii má podľa testovacej procedúry WLTP dojazd až 340 kilometrov. Jeho elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) poskytuje maximálny krútiaci moment až 230 Nm a umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Auto zaujalo nielen technológiami, ale aj dizajnom, čo mu vynieslo s veľkým náskokom titul európskeho Auta roku 2020. Krátko po ňom prišlo malé elektrické SUV Peugeot 2008, vybavené rovnakými technológiami, jeho elektrický dojazd je 320 kilometrov.

Oba modely spolu za posledný rok zozbierali niekoľko desiatok rôznych ocenení v Európe. Zväčša v kategóriách mestských áut, respektíve malých mestských SUV.

Nový PEUGEOT e-208
Peugeot2, PR článok, reklama, nepoužívať Nový PEUGEOT e-208

Praktické všade: Hybridy do zásuvky

Popri čistých elektromobiloch ponúka Peugeot aj sériu výkonných dobíjateľných hybridov s dostatočným elektrickým dojazdom na to, aby boli v meste naozaj reálne využiteľné. Reprezentujú ich dva bestsellery značky Peugeot. Prvým je model 3008, ktorý je práve vďaka elektromotorom dostupný aj s pohonom 4×4. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že v hybridnej verzii ponúka 225 koní a pohon prednej nápravy, alebo 300 koní a pohon oboch náprav.

Druhým hybridom do zásuvky je úspešný model 508, patriaci do strednej triedy. Ten je ako dobíjateľný hybrid dostupný v karosárskych verziách sedan a aj kombi. Dostupné sú s kombinovaným výkonom 225 koní a pohonom prednej nápravy.

Pri hybridoch je praktické, že vodič sa môže rozhodnúť, v akom režime chce kedy jazdiť, nie je odkázaný čisto na elektrinu. Ponúkajú totiž až 4 jazdné režimy: čisto elektrický, kombinovaný hybridný, pri ktorom prichádza k slovu podľa potreby spaľovací motor a elektromotor, športový a v prípade modelu 3008 aj režim s pohonom oboch náprav.

Navrhnuté sú tak, aby v čisto elektrickom režime pokryli všetky nároky priemerného vodiča na každodennú jazdu.

Nový PEUGEOT 3008 Hybrid
Peugeot3, PR článok, reklama, nepoužívať Nový PEUGEOT 3008 Hybrid

Aj výkon môže byť zodpovedný: Peugeot Sport Engineered

Efektivita hybridnej technológie, jej ekologickosť a v neposlednom rade aj jej komerčný úspech, podnietili inžinierov v Peugeote, aby ju zabudovali aj do silného športového auta. Tak vznikol 508 a 508 SW PEUGEOT SPORT ENGINEERED. A slovné spojenie „Sport Engineered“ si treba zapamätať, lebo o ňom budeme v najbližšej budúcnosti ešte veľa počuť. Ide totiž o novú divíziu Peugeotu, zameranú na extra výkonné vozidlá. Táto značka by mala výrazne prehovoriť nielen v kategórii osobných áut, ale aj pri vývoji športových špeciálov.

Koniec koncov, nie je žiadnym tajomstvom, že Peugeot chystá vo veľkom štýle svoj návrat do vytrvalostných pretekov. Do vývoja prototypov, samozrejme využívajúceho kombináciu spaľovacieho motoru s elektromotorom, a továrenského tímu investoval milióny. Vôbec sa pritom netají zámerom, že nechce byť iba do počtu, ale že urobí všetko pre to, aby legendárnu 24-hodinovku v Le Mans vyhral.

Zákazníkom, ktorí preferujú aktívnu jazdu a hľadajú výnimočné auto, s ktorým si ju naozaj budú môcť užiť, sú určené vyššie zmienené modely 508 a 508 SW PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Len pre zaujímavosť: aj vďaka „elektrickému dopingu“ majú maximálny výkon až 360 koní, maximálny krútiaci moment 520 Nm a pritom rekordne nízke emisie CO2 na kilometer s hodnotou len 46 g CO2/km, čo zodpovedá spotrebe 2,03 litra na 100 kilometrov! Takto výkonný sériový model Peugeot doteraz ešte nikdy nevyrobil.

Nový PEUGEOT e-Expert
Peugeot4, PR článok, reklama, nepoužívať Nový PEUGEOT e-Expert

V meste bez obmedzení: Elektrifikované vany a dodávky

Samostatnou kapitolou sú ľahké úžitkové vozidlá. V nich má elektrina veľký potenciál práve kvôli zavádzaniu nízkoemisných zón, v ktorých však zásobovanie musí aj naďalej fungovať. A elektrické dodávky sú na to ako stvorené. Ta Peugeot patrí, vzhľadom na šírku ponuky, k najsilnejším hráčom na trhu. V elektrickej verzii sú totiž dostupné tri jeho top-modely – e-Expert, e-Traveller a e-Boxer. Prvé dva, v závislosti od nárokov užívateľov, môžu mať lítiovo-iónové batérie kapacitu 50 kWh alebo 75 kWh (výkon motoru je 100 kW), čo značí dojazd na úrovni až 230, respektíve 330 km. K tomu majú navyše špeciálne upravenú prevodovku s kratšími prevodmi, ktoré sú efektívnejšie pri jazde s nákladom a postavené sú na modulárnej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform).

Tá umožňuje množstvo ich úprav tak, aby vyhovovali prakticky akýmkoľvek nárokom. e-Boxer s piatimi dostupnými karosárskymi verziami tiež ponúka li-ion batéria s dvomi kapacitami 37 alebo 70 kWh.

A by to nebolo málo, Peugeot ponuku elektrifikovaných ľahkých úžitkových vozidiel skompletoval uvedením 100 % elektrickej verzie vanu Partner. Ten je postavený na platforme eCMP, jeho pohonné ústrojenstvo je tvorené 50 kWh vodou chladenou batériou, ktorú možno dobíjať na rýchlych dobíjacích staniciach s výkonom 100 kW, elektromotorom s výkonom 100 kW/136 koní a palubnou nabíjačkou, dostupnou s dvomi úrovňami výkonu (jednofázová s výkonom 7.4 kW a trojfázová s výkonom 11 kW).

chyba