Porsche odhaľuje fascinujúci svet automobilového dizajnu

Porsche Unseen. Tak sa volá projekt, v rámci ktorého sa Porsche rozhodlo verejnosti ukázať 15 konceptov, ktoré sa nedostali do výroby. Ale tým sa ich misia ešte neskončila.

27.11.2020 00:00
Porsche, pr clanok, reklama, nepouzivat Foto:

Čo bude o mesiac? Na túto otázku si tí usporiadanejší z nás dokážu odpovedať. Čo bude o rok alebo dva? Odpoveď na túto otázku je už ozajstná výzva. A čo bude o 20 – 30 rokov? Nad tým sa zamýšľajú automobiloví dizajnéri.

Vo Weissachu sídli jediné dizajnérske štúdio Porsche. Vyše 120 zamestnancov tam denno-denne pod dohľadom šéfdizajnéra Michaela Mauera pracuje na retuši posledných detailov karosérie a interiéru modelov, ktoré sa o pár rokov dostanú do výroby, alebo posúvajú samotné hranice vlastnej fantázie, aby prichádzali s nápadmi pre ďaleké roky dopredu. Aby z nich dýchal duch značky Porsche, je dizajnové štúdio hneď vedľa testovacej trate, odkiaľ sa pravidelne ozýva jakot plochých šesťvalcov, typických pre túto značku.

Foto: STEFAN BOGNER
Porsche, pr clanok, reklama, nepouzivat

Ročne vytvoria tímy dizajnérov približne 10 – 15 konceptov. Niektoré zostanú ako skice v počítači. Niekedy však treba vidieť proporcie auta naživo a vytvorí sa hlinený model v mierke 1:1. Tento proces môže trvať až jeden a pol roka. Evolúcia a revolúcia sú tu v neustálej súhre, pričom aj ten najviac vizionársky návrh môže ovplyvniť dizajn súčasných modelov. A aby pri tvorení neboli žiadne bariéry, ostrieľaní dizajnéri pracujú v tímoch s mladými a neskúsenými študentmi, ktorí občas prekvapia novým pohľadom na vec.

S trochou fantázie…

Presne z tohto sveta pochádzajú koncepty, ktoré si predstavíme v tomto článku. Prvá séria, tzv. Spinoffs, je založená na bežných existujúcich produkčných modeloch, ktoré sa dizajnéri rozhodli prispôsobiť svojim trochu uleteným predstavám. Porsche 911 Vision Safari je funkčný prototyp postavený na báze modelu Carrera 911 generácie 991. Z cestného športového auta robí špeciál na šotolinovú rally. Takým bola aj rally 911 zo 70-tych rokov, ktorá sa zúčastnila Východoafrickej Safari Rally a bola inšpiráciou pre tento koncept. Prototyp má zvýšený podvozok, zosilnené uloženie podvozka a sparťanský rally kokpit s odvetrávaným miestom na chladenie prilby. Absolvoval dokonca aj testy na rovnakej nespevnenej skúšobnej dráhe, ktorá je bežne vyhradená pre modely Cayenne a Macan. Rally úprava sa tvorcom tak zapáčila, že ju venovali aj modelu Macan. Akurát ju v duchu dizajnérskeho hesla „prečo nie?“ vylepšili aj o trojdverovú karosériu.

Porsche, pr clanok, reklama, nepouzivat

Naopak, čisto na najkrajšie asfaltové cesty horských priesmykov je zameraný Porsche Boxster Bergspyder, inšpirovaný ľahkým Porsche 909 Bergspyder, najľahším pretekárskym autom, aké kedy nosilo emblém Porsche. Jeho hmotnosť 384 kg je síce v dnešných časoch nedosiahnuteľná, ale na druhej strane má koncept aj lepší motor: 3,8-litrový šesťvalec z modelu Cayman GT4 s výkonom upraveným na 289 kW (393 k). Výsledná hmotnosť 1 130 kg je v dnes skvelý výsledok. Bergspyder však nemá klasické čelné sklo, rádio a ani len sedadlo spolujazdca.

Porsche, pr clanok, reklama, nepouzivat

Žijúce legendy

Ďalšia séria štúdií asi nepotrebuje bližšie predstavenie. Hypercars, teda hyperautá, sú to najlepšie, čo svet štyroch kolies ponúka. Porsche v rámci nich oživuje aj svoje slávne modely a dáva im dnešný dizajn a technológie pri zachovaní tradičných čŕt. Spomeňme napríklad Porsche 917 Living Legend, ktoré vzdáva hold modelu Porsche 917K. Ten ako prvý získal celkové víťazstvo v pretekoch 24h Le Mans v roku 1970. Model 917 Living Legend je postavený na báze hyperšportu Porsche 918 Spyder. Využíva jeho pohonnú jednotku a šasi, avšak kabína vodiča je posadená oveľa nižšie a natiahnutá dopredu, takpovediac utopená medzi prednými blatníkmi. Presne tak, ako tomu bolo aj v prípade historickej 917K.

Na modeli Porsche 918 Spyder je postavený aj ďalší koncept. Ten však posúva jeho schopnosti ešte ďalej. Vyjadruje to aj skratka RS, ktorej vplyv na sériové modely 911 a Cayman je veľmi dobre známy. Keď sa teda ocitla v názve modelu Porsche Vision 918 RS, bolo jasné, čo môžeme očakávať. Vyšší výkon, lepšiu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť a ešte nekompromisnejšie jazdné vlastnosti.

Fascinujúce, však? Spomínané modely však berte iba ako predjedlo. Ďalšie zo série Porsche Unseen nájdete postupne na sociálnych sieťach Porsche Slovensko.

Porsche Vision Safari 1
Porsche Vision Safari 2
+12Porsche 917 Living Legend 001
chyba