Automotive je o dlhodobých vzťahoch a spoľahlivosti

Summit Motors Bratislava je jedným z 15 dílerov dílerskej siete Ford na Slovensku. Ako všetky firmy pôsobiace v segmente automotive, stojí pred neľahkou úlohou modernizácie, digitalizácie a elektrifikácie produktov. Aké príležitosti vidí firma v blízkej budúcnosti a aké budú trendy v nákupe vozidiel, sme sa spýtali Ing. Miroslava Tikla, generálneho riaditeľa Summit Motors Bratislava.

13.11.2019 00:00
Foto: Summit Motors Bratislava, spol. s.r.o.
Summit motors, PR článok, nepoužívať

História vašej spoločnosti je vskutku zaujímavá a siaha do ďalekej minulosti. Mohli by ste nám priblížiť, aké boli začiatky spoločnosti Summit Motors Bratislava na Slovensku?

Summit Motors Bratislava je súčasťou firmy Sumitomo Corporation, čo je japonská rodinná firma s vyše 400-ročnou tradíciou. Táto spoločnosť má aktivity po celom svete, vlastní viac ako 900 firiem a zamestnáva v globále okolo 70-tisíc zamestnancov. V rámci automotive segmentu pôsobí vo viacerých krajinách, ale do jej portfólia spadajú aj oblasti ako doprava, poľnohospodárstvo a potravinárstvo, ťažba nerastných surovín a pod. Sumitomo Corporation má so značkou Ford historicky veľa väzieb a ich spolupráca siaha približne 50 rokov dozadu.

Spoločnosť Summit Motors Bratislava vznikla na Slovensku v roku 2005. Je jedným z 15 dílerov predajnej siete Ford na Slovensku. So spoločnosťou Sumitomo Corporation má uzatvorenú zmluvu na predaj a servis vozidiel značky Ford. Ako jediný díler disponujeme autorizovaným štandardom Ford Store, konceptom napísaným samotnou značkou Ford, čo znamená, že máme presne určenú veľkosť dílerstva, interaktívny príjem, transit centrum (centrum predaja úžitkových vozidiel), služby, Ford Café a ako jediný díler na Slovensku môžeme vystavovať v showroome Ford Mustang (úsmev). Náš podiel z predaja v rámci celého Slovenska tvorí približne 30 %, čo z nás robí lídrov v tejto oblasti. Na budúci rok budeme oslavovať 15. výročie založenia spoločnosti Summit Motors na Slovensku, čo nás zaväzuje k tomu, aby sme i naďalej boli schopní držať krok s dobou a stavali náš biznis na lojalite a dlhodobých vzťahoch.

Foto: Summit Motors Bratislava, spol. s.r.o.
Summit motors, PR článok, nepoužívať

Aké služby dokážete v rámci vašej spoločnosti poskytnúť zákazníkom?

Je toho veľmi veľa, ale aby som to zhrnul, uvediem praktický príklad: Ak klient vstupuje do predajne, má vôľu kúpiť si ponúkaný produkt. V prípade auta je to produkt, ktorý si v blízkej alebo ďalekej budúcnosti bude vyžadovať istý druh starostlivosti, či servisu. A práve všetko, čo nasleduje po rozhodnutí o kúpe automobilu, ponúkame u nás pod jednou strechou. Máme množstvo oddelení, ale fungujeme ako jeden celok.

Klientovi vieme v krátkom čase zabezpečiť predaj vozidla, sprostredkovanie finančných produktov, výkup súčasného vozidla akejkoľvek značky, prihlásenie vozidla a po samotnom predaji ponúkame Ford Expres Servis, mobilitu, karosárske a lakýrnicke opravy. Sme takisto partnermi s rôznymi poisťovňami, takže vykonávame obhliadky poistných udalostí a následné opravy. Náš klient má možnosť využiť počas opravy auta našu službu náhradnej mobility, kde mu vieme zapožičať auto, alebo dokonca vieme odkúpiť od neho to poškodené.

Rád by som zdôraznil, že všetky tieto služby poskytujeme majiteľom vozidiel akejkoľvek značky, nie len majiteľom fordov. Našich klientov kontaktujeme, keď sa im blíži dátum STK a EK, máme geometriu, pneuservis, realizujeme nákup príslušenstva a čistenie vozidiel. Vieme skrátka vyriešiť všetko, čo je spojené s vlastníctvom vozidla.

Ford Expres Servis je nový produkt vo vašom portfóliu. Mohli by ste nám priblížiť, o čo konkrétne ide?

Do tohto programu sme vstúpili iba v máji tohto roku, takže je to relatívne čerstvý produkt. Filozofiu tejto služby je najlepšie opäť vysvetliť na praktickom príklade. Keď si zakúpite automobil, je to pre vás príjemné, cítite sa v ňom dobre a užívate si všetky jeho vlastnosti.

Čo však vtedy, ak sa potrebujete objednať do servisu, niečo prestane fungovať, či náhodou sa niečo pokazí?

Človek 21. storočia sa len málokedy dokáže zaobísť bez auta, bez mobility, a tak prichádza na rad stres spojený s objednávaním do servisu a čakaním na vybavenie. Určite nie je komfortné, keď sa človek objedná na 7:00 hod. do servisu a ponáhľa sa cez upchatú Bratislavu do práce taxíkom a poobede si auto príde vyzdvihnúť. My sme tento prístup otočili a od mája sa snažíme vybaviť opravy, v čo najkratšom možnom čase. Zákazník príde hneď ráno, dá si kávu v našej Ford kaviarni, prečíta si dennú tlač, prípadne, ak je to potrebné, pripojí sa na wi-fi a v súkromí kaviarne môže pokojne pracovať. Medzitým vozidlo opravujú dvaja vyškolení mechanici, čo dáva celému procesu oveľa väčšiu efektivitu. Nehovoriac o tom, že ak sa na automobile vyskytne neočakávaná závada, technik ju vie odkomunikovať priamo s klientom. Ak však niekto naozaj potrebuje odísť, vieme mu zabezpečiť odvoz alebo náhradné vozidlo. Ford Expres Servis bol vyvinutý preto, aby z bežného servisu urobili flexibilný servis, a aby sme eliminovali v zákazníkoch napätie vyplývajúce z nutnosti servisu vozidla.

Summit Motors Bratislava predáva nové i jazdené vozidlá. Po vozidlách ktorej z týchto kategórií je väčší dopyt?

Slováci radi nakupujú to, čo je výhodné. Konzervatívnych typov zákazníkov je stále menej. Sú to tí, ktorí požadujú úplne nové vozidlo s pridanou hodnotou, že v ňom sedia ako prví. Potom sú tí, ktorí chcú nové vozidlo, ale sú schopní akceptovať, že vozidlo má najazdených povedzme 5-tisíc km. Ide o tzv. mladé jazdené vozidlá, po ktorých zaznamenávame oveľa väčší dopyt. A ďalej kategória zákazníkov, ktorí hľadajú dvoj alebo trojročné vozidlá. História bola kedysi taká, že zo 70 predaných vozidiel sme predali 50 úplne nových a 20 jazdených. Aktuálny trend ukazuje, že podiel medzi týmito kategóriami je 1:1 a mám pocit, že sa to môže ešte i otočiť v neprospech nových vozidiel.

V automotive pôsobíte už dlhšiu dobu. Viete zhodnotiť, aký bol tento segment predtým a teraz? Čo sa najvýraznejšie zmenilo?

Kúpiť auto bola kedysi udalosť. Prišla celá rodina, všetci sa na to tešili, skúšali, obzerali a servis bol riešený vtedy, kedy mali v najbližšom autoservise voľno. Toto všetko sa zmenilo. Doba sa zrýchlila a všetko sa prispôsobilo spokojnosti klienta. Takisto veľa vecí sa začalo vybavovať online. Viete koľkokrát navštívi klient v rámci európskeho trhu dílerstvo, kým si kúpi automobil? Je to 1,2 – 1,5-krát, pretože všetko beží online. Klient produkt pozná bez toho, aby ho videl. Stačia mu testy, recenzie. Toto je jeden z najväčších rozdielov. Veľkú úlohu v automotive začali zohrávať aj smartfóny. V autách už totiž máte veľmi podobné funkcie ako v smartfónoch a postupne k nám začína prenikať trend zo západnej Európy, vďaka ktorému viete cez smartfón automobil naštartovať, zamknúť, spustiť klímu. Vďaka virtuálnym SIM kartám si viete odsledovať, kde sa vozidlo nachádza, vďaka aplikácii reportovať knihu jázd, trasu i spotrebu. Ak toto bude mladá generácia od budúcich automobilov požadovať, natíska sa otázka, či ich budú chcieť vôbec šoférovať. Musíme si uvedomiť, že tento segment bol 100 rokov konzervatívny a za posledných pár rokov poskočil obrovskými míľovými krokmi dopredu.

Aktuálne zaznamenávame obrovský trend vo výrobe elektromobilov. Aký je váš názor na tento druh produktu, ktorý by mohol reálne ohroziť výrobu klasických spaľovacích motorov?

Elektrifikácia nastane, no nebude to ani veľmi rýchlo, ani vo veľkej miere. Je potrebné pozerať sa na veľké spoločnosti vyrábajúce pohonné hmoty, ktoré postupne presmerovávajú výrobu na výrobu iných produktov. Pre úplnú elektrifikáciu by však muselo dôjsť ku kompletnej zmene infraštruktúry krajiny. Nabíjací prúd je vysoký a keby mali všetky autá obyvateľov jednej bytovky byť elektrické, musela by byť ku každej bytovke postavená vlastná elektráreň. Čisto elektrické vozidlá majú podstatne vyššiu cenu, a preto je elektromobil zatiaľ skôr otázkou prestíže.

Čo však vidím reálne, je nárast dopytu po hybridných alebo mild hybridných vozidlách, ktoré budú okrem klasického benzínového motoru disponovať aj elektromotorom s istým dojazdom. Toto je podľa môjho názoru najbližšia reálna budúcnosť.

Sledujú zákazníci pri kúpe automobilu viac jeho dizajn alebo úžitkovosť?

Samozrejme, človek sa nadchne vždy, keď sa mu zapáči automobil zvonku. To je prvá emócia. Druhá prichádza vtedy, keď si doň sadne. Mám známeho, ktorý tvrdí, že nechce tešiť tých vonku, ale seba, vo vnútri auta. Je to teda taká kombinácia vonkajšieho a vnútorného dizajnu a použitých materiálov. Na čo však zákazníci najviac dbajú pri kúpe automobilu, je jeho bezpečnosť a konektivita. Tí, čo konektivitu potrebujú, ju chcú a tí, čo ju nepotrebujú, ju chcú vyskúšať. Budúcnosť je o modernizácii a každá úspešná firma, ktorá chce budúcnosť zažiť v dobrej kondícii, musí na sebe pracovať a kráčať s dobou.

Foto: Summit Motors Bratislava, spol. s.r.o.
Summit motors, PR článok, nepoužívať

Autor: Marianna Cabalová, publikované v ProgressLetter – Agroprogress 2019.

chyba