Robert Mistrík jazdí na Tesle, dbá na ekológiu a nové technológie

26.07.2018 08:00
1

Ako jeden z mála Slovákov jazdí na vysnívanej Tesle 85D Model S. Tesla je pre neho vyjadrením životného postoja a nadšenia pre moderné, čisté a ekologické technológie.

Pohon oboch náprav, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3.2 sekundy. „Mám ju 3 roky, objednal som ju cez internet a priviezli mi ju rovno pred dom,“ hovorí s úsmevom spokojný Robert Mistrík.

Celosvetovo uznávaný vedec Robert Mistrík, ktorý sa ako nezávislý kandidát uchádza o post prezidenta SR, mal vždy blízko prírode a ekológii. Vyrastal v Banskej Bystrici a na Donovaloch. Prázdniny trávil behaním po lesoch Veľkej Fatry. Pozitívny vzťah k prírode je pre neho samozrejmosťou a ochrana životného prostredia je jednou z jeho priorít. Odzrkadľuje to aj pri výber auta, na ktorom sa vozí. Teslu 85D Model S si môže dovoliť vďaka tvrdej a poctivej práci.

Prečo ste si vybrali práve Teslu – bolo to predovšetkým o ekologickom cítení alebo je za tým aj niečo iné?

Bolo to moje vysnené auto. Pred vyše 10 rokmi som o Tesle napísal blog, ktorý som na tie časy odvážne nazval „Automobilová revolúcia čoskoro začína“. Vtedy sa z môjho nadšenia pre elektromobilitu viacerí smiali, a pozrite – dnes sa už používa bežne. Tesla je pre mňa vyjadrením môjho životného postoja a nadšenia pre moderné, čisté a ekologické technológie.

Aké má toto vozidlo technologické vychytávky a ktoré najviac bežne využívate?

Jedna z najlepších vychytávok je veľký displej, kde si vyberám hudbu cez integrovaný Spotify. Ráno, keď si sadnem do auta, tam vidím všetky termíny, ktoré mám v kalendári a to úplne automaticky. Ďalšou úžasnou vecou sú podcasty, ktoré spríjemňujú dlhšie cesty. Internet mám v réžii Tesly v aute zadarmo. Samozrejme, jednou z najsofistiko­vanejších vecí na Tesle je autopilot, ktorý na diaľnici šoféruje auto úplne autonómne.

Aký ste šofér? Užívate si šoférovanie alebo je to pre Vás skôr povinnosť niekam sa presúvať?

Snažím sa byť férový a veľkorysý šofér. Nikdy som nebol účastníkom dopravnej nehody a pokutu som napriek možnostiam enormného zrýchlenia na Tesle ešte ani raz nedostal. Ale priznám sa, občas mi v aute skĺzne po jazyku nejaké to nespisovné slovo.

Kde ste boli s autom najďalej?

Do vzdialenejších destinácii sa presúvam letecky, čas je pre mňa vzácny, preto autom jazdím maximálne do Chorvátska či Nemecka. Vtedy si jazdu na Tesle užívam.

Máte s Teslou aj nejaké nepríjemné zážitky?

Dnes sa nad tým už len pousmejem, ale v začiatkoch, keď som chcel na cestách Teslu dobiť, bol som odkázaný na trojfázovú zásuvku a zažil som nemilé precitnutia a s tým spojené komplikácie. V kufri som mal pripravené dve redukcie, no vtedy som ešte netušil, koľko typov trojfázových zásuviek sa u nás používa. Raz som chcel auto dobiť u spolužiaka v Banskej Bystrici, no bol som nepríjemne prekvapený, že mi nepasuje ani jedna z nich. Následne som si dokúpil ďalšiu redukciu, no situácia sa opakovala, keď mi u rodiny pri Púchove nestačili ani tieto tri. Asi to málokto tuší, ale na Slovensku sa používa 5 typov trojfázových zásuviek, čo mi v počiatkoch narobilo nemálo starostí. Dnes už sú v Bratislave a pri Banskej Bystrici takzvané Superchargre, kde sa dá auto dobiť za hodinu a zadarmo.

O Tesle sa šíria po internete informácie o jej nespoľahlivosti. Aké sú Vaše osobné skúsenosti?

Tesla sa mi nikdy nepokazila a až na jednu kozmetickú drobnosť som s ňou nemal žiadny problém. Aj Tesla používa jednu klasickú 12 voltovú batériu, akú má každé auto. Minule mi ju v servise po záruke bez poplatku vymenili.

Toto auto nie je na Slovenské pomery bežné, pôsobí majestátne a ambiciózne. Vy ako prezidentský kandidát prichádzate taktiež so širokým a ambicióznym programom. Viete nám ho priblížiť v skratke?

Kandidujem za prezidenta Slovenskej republiky , aby som pomohol naplniť najdôležitejšie ciele, ktoré sú pred nami. Sú to vyššia životná úroveň a vyššie platy, slušná a spravodlivá krajina, ochrana našej krásnej prírody a rozvíjanie našich tradícií. Som každopádne presvedčený, že toto je program, pod ktorý sa podpíše najviac ľudí na Slovensku. Myslím si, že práve toto sú ciele, na ktorých sa najviac zhodneme, že v nich potrebujeme na Slovensku dosiahnuť pokrok.

Kto je Robert Mistrík (51):

Robert Mistrík vyrastal v Banskej Bystrici a na Donovaloch. Od malička inklinoval k prírode a prírodným vedám. Nadchol sa pre chémiu, po štúdiu na Slovenskej vysokej škole technickej pokračoval doktorátom na univerzite vo Viedni. Vďaka výbornému vzdelaniu sa mu otvorili dvere do USA, kde absolvoval stáž v prestížnom výskumnom ústave – Národnom inštitúte pre štandardy a technológie v štáte Maryland.

V roku 1998 založil úspešnú technologickú firmu HighChem, ktorá pôsobí v oblasti hmotnostnej spektrometrie. So svojím tímom priniesli svetu technológie, ktoré dnes používajú tisíce vedcov, firiem, výskumných ústavov a univerzít po celom svete. Jeho vedecké výsledky sa premietli do lepšej liečby zákerných chorôb, zdravých potravín a čistejšieho životného prostredia. O svojich vedeckých objavoch prednáša na prestížnych univerzitách po celom svete, v roku 2014 publikoval svoje výsledky v jednom z najlepších vedeckých časopisov Nature Biotechnology.

R. Mistrík patril v roku 2009 k zakladateľom strany Sloboda a solidarita, členstvo však ukončil v roku 2012. Minulý rok kriticky vystúpil proti praktikám pri prideľovaní eurofondov na vedu. Bol členom tímu, ktorý vyvrátil podozrenia z dopingu olympionika Mateja Tótha. V januári 2018 mu prezident SR Andrej Kiska udelil Pribinov kríž I. triedy za zásluhy o rozvoj slovenskej vedy.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk