Zábeh nového auta

Stále platí to, čo kedysi - nové auto treba zabehnúť, dopriať mu rozcvičku. Dnešné automobily nám to však veľmi uľahčujú.

15.05.2017 08:00
Zdroj: pexels.com
Onlia Zdroj: pexels.com

Pocit nadšenia z nového auta je nezabudnuteľný. Interiér vonia novotou, všetko je krásne čisté a lesklé. S kúpou nového auta sa spájajú aj určité povinnosti, na ktoré by mal myslieť každý zodpovedný majiteľ, ak chce novotinu udržiavať v najlepšej kondícii čo najdlhšiu dobu.

Naši dedovia či otcovia pamätajú časy, keď bol zábeh embéčiek, žigulákov a trabantov dôležitou povinnosťou každého hrdého majiteľa novučičkého auta, ale taktiež hotová veda. Majitelia sa museli riadiť pokynmi výrobcu, ako správne zabehnúť nové vozidlo. Dokonca dostávali aj nálepku na auto s upozornením, že vozidlo je v zábehu. Výrobcovia odporúčali auto šetriť prvých 5 000 kilometrov a absolvovať dlhé jazdy, pokiaľ si jednotlivé diely motoru úplne nesadnú. Tiež sa v rámci zábehu odporúčal vymeniť olej po prvých tisíc kilometroch jazdy.

Zdroj: pixabay.com
Onlia Zdroj: pixabay.com

Čo dokáže dobrý zábeh?

Prečo bol, a stále ešte je, zábeh tak dôležitý? V motore automobilu, ktoré k svojmu novému majiteľovi putuje priamo z výrobnej linky, je vyššie vnútorné trenie kvôli pohybujúcim sa dielom, ktoré si postupne “sadajú”, zvykajú si na seba a vzájomne sa zabrusujú. Dobre zabehnuté auto sa správa lepšie, motor je tichší, jazda úspornejšia a svižnejšia. Bolo to tak v minulosti a platí to aj teraz.

Dnes je doba zábehu neporovnateľne kratšia a samotný proces jednoduchší. Súčasné motory sú technologicky na úplne inej úrovni ako kedysi. Sú vyrobené z modernejších a kvalitnejších materiálov s presnejšou toleranciou, ktoré si ale pri zábehu taktiež musia na seba “zvykať”, pretože každý materiál reaguje na zmeny teploty inak. Napríklad piest sa zahrieva rýchlejšie ako valec.

Pri novom motore sú všetky jeho súčasti viac natesno. Z toho dôvodu dochádza k výraznejšiemu treniu a zvýšenému zahrievaniu. Preto sa pri nových vozidlách neodporúča vytáčať motor do vysokých otáčok.

Zdroj: pixabay.com
Onlia Zdroj: pixabay.com

Staré známe pravidlo hovorí, že pomaly ďalej zájdeš. Platí to nielen pri dodržiavaní rýchlosti, ale aj pri zábehu motora počas prvých 5 000 kilometrov. Plynový pedál na podlahe, prípadne preťažené auto nie je pri zábehu práve najlepším nápadom. Prečo? Môže dôjsť k zapečeniu piestnych krúžkov s čím neskôr súvisí vyššia spotreba oleja. Neopatrným pridávaním plynu počas zábehu môžete poškodiť aj ložiská kľukového hriadeľa, čo sa prejaví klepotavým zvukom motora.

Všeobecne platí, že pri zábehu benzínových automobilov sa vyvarujte vytáčaniu motora nad 3 500 otáčok a pri naftových motoroch je táto hranica o tisícku nižšia. Zopár ďalších tipov:

● pre lepšiu jazdu stačí súčasné autá zabiehať približne prvých tisíc kilometrov,
● zábeh približne 5 000 kilometrov zabezpečí tichšiu jazdu,
● úplné ustálenie nastane po približne 10 000 kilometroch, kedy poklesne aj spotreba.

Ak doprajete svojmu novému autu šetrné zaobchádzanie počas prvých tisíc kilometrov a záťaž budete zvyšovať postupne, táto trpezlivosť sa prejaví v dlhodobejšom horizonte v podobe tichšej, výkonnejšej, úspornejšej a spoľahlivejšej prevádzky.

Nové dieslové motory vás môžu prekvapiť nekontrolovateľným zvyšovaním otáčok na voľnobehu. Dôvodom je “vypaľovanie” filtra pevných častíc. Motor si najskôr musí filter akoby vycvičiť a po asi 5 000 kilometroch by malo auto držať stabilnú hladinu otáčok na voľnobehu.

V súčasných automobiloch nie je potrebná výmena oleja po najazdených stovkách kilometrov, ako tomu bolo kedysi. Olej stačí vymeniť po približne 30 000 najazdených kilometroch, ale odporúča sa aj skôr. Takouto výmenou sa zbavíte veľkého množstva mikročastíc obrúsených počas prvých zábehových kilometrov. Aj keď sa dnešné motory pred montážou dôkladne vyplachujú, reťazový rozvod nového motora dokáže do oleja uvoľniť značné množstvo nečistôt.

Auto si pamätá

Každý vodič má inú techniku jazdy. Niekto šoféroval úspornejšie, iný, naopak, jazdil ako pretekár s plynovým pedálom na podlahe a auto vôbec nešetril. Podľa toho, ako sa majiteľ auta správal za volantom, tak sa auto bude správať počas jazdy. Ak niekto jazdí veľmi sporadicky, auto sa stáva lenivejším. Ako je to možné?

Lenivosť je spôsobená nedokonalým spaľovaním, ktoré vzniká napríklad pri dlhodobom priebehu studeného motora v nízkych otáčkach, pričom vznikajú karbónové usadeniny na piestoch, piestnych krúžkoch, ventiloch. Usadeniny zhoršujú prestup tepla a motor sa nechladí tak ako má. S tým rastie riziko vznietenia, ktorému sa riadiaca jednotka snaží zabrániť znížením výkonu agregátu. V rukách svižnejšieho vodiča možno tieto usadeniny vypáliť a vrátiť motor do normálneho stavu.

Čo z toho vyplýva? Neodporúčame zabehávať motor celý život. Novotine doprajte zábeh a následne striedajte všetky jazdné režimy.

Zdroj: pexels.com
Onlia Zdroj: pexels.com

Desatoro pre správny zábeh nového automobilu

  1. Nenechávajte bežať studený motor na voľnobeh. Najlepšie ho zahrejete pokojnou jazdou.
  2. Počas prvých 1 000 kilometrov nevytáčajte benzínový motor nad 3 500 otáčok za minútu a dieselový agregát nad 2 500 otáčok za minútu.
  3. Nepreháňajte to ani s príliš nízkymi otáčkami. Podotáčky automobilu škodia v zábehu, ale aj po ňom. Voľte zlatú strednú cestu.
  4. Po najazdení prvých 1 000 – 5 000 km vymeňte olej aj olejový filter.
  5. Otáčky a zaťaženie postupne zvyšujte od najazdených 1 000 až 2 000 kilometrov.
  6. Striedajte tempo jazdy, aby sa komponenty zabehli v rôznych rýchlostiach a pri rozdielnom teplotnom zaťažení.
  7. V zábehu brzdite a akcelerujte plynulo.
  8. Prvých 2 000 kilometrov neťahajte za novým autom príves.
  9. Po zábehu, t.j. od 2 000 kilometrov, využívajte celý rozsah prevádzkových otáčok. Nebojte sa motor občas poriadne prehnať, aby sa priebežne stačil vypaľovať od usadenín.
  10. V prípade preplňovaného agregátu a väčšej záťaži nechajte motor pred zhasnutím na pár sekúnd “vydýchnuť” na voľnobehu.

Aj keď platí, že auto by malo slúžiť vám, nie vy autu, vedzte, že malá trpezlivosť pri jeho zábehu sa vám v budúcnosti niekoľkonásobne vráti. Predĺžite tak životnosť aj funkčnosť vášho štvorkolesového tátoša.

Zdroj: pixabay.com
Onlia Zdroj: pixabay.com

Pneumatiky a brzdy

Motor nie je ani zďaleka jedinou časťou automobilu, ktorý treba zabehnúť. Myslieť by ste mali aj na pneumatiky a brzdy. Na pneumatikách je potrebné zábehom na vzdialenosť do 800 kilometrov “strhnúť” hladkú lesklú vrstvu, ktorá z výroby pokrýva ich povrch (ale nemá žiadnu funkciu). Vrstva sa odstráni, čím sa zdrsní plášť pneumatiky a tá je následne plne funkčná.

Zábeh sa odporúča aj na brzdové obloženie, ktorému sa po cca 200 až 1 000 kilometroch obrúsi vrchná vrstva.

Na čo by ste ešte nemali zabudnúť?

Pred samotným zábehom by ste mali vybaviť všetky potrebné náležitosti týkajúce sa prihlásenia auta a samozrejme vybavenie zákonnej poistky. Bez uzatvoreného PZP by ste si prakticky nemali sadnúť za volant. Zákon o povinnom zmluvnom poistení uvádza, že nový majiteľ má povinnosť uzavrieť zákonné poistenie najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.

Nový automobil najlepšie ochránite nielen dobrým zábehom, ale aj kvalitným poistením. V prípade, že si vaše novučičké auto vytipuje zlodej, poistenie proti krádeži od Onlie zmierni dopad na vašu peňaženku pri tejto nemilej udalosti.

Dobré havarijné poistenie by taktiež nemuselo byť na škodu. Zákon schválnosti, žiaľ, funguje a môže sa postarať o nepríjemné škody na vašej novotine, ktoré ľahšie predýchate práve s havarijnou poistkou.

Zdroj: Onlia

chyba