Zápcha na dátovej diaľnici? Lenovo prináša riešenia, aby vaša firma nestála

Datacentrová divízia spoločnosti Lenovo oslavuje dva úspešné roky na Slovensku. Nedávno rozšírila portfólio svojich produktov a služieb o novinku so silným edukačným potenciálom. Učí, ako na trendy.

06.12.2016 08:00
Foto: Dasa Simekova
Lenovo

Ako spoločnosť riadiaca sa krédom: „Vyrábame technológie, vďaka ktorým sa najlepšie nápady stávajú skutočnosťou“, si Lenovo uvedomuje, že pre zdarnú implementáciu inovatívnych riešení nie je dôležitý len obsah, ale aj forma, akou sú dané riešenia predstavené verejnosti. Aj to bol dôvod, prečo vzalo technologickú osvetu do vlastných rúk a začalo s budovaním uceleného systému vzdelávania. V novembri prebehol v Rusovciach prvý ročník trojdňovej konferencie Lenovo DCG (Data Centre Group) a pozitívne ohlasy zo strany účastníkov aj prednášajúcich naznačujú, že by mohlo ísť o začiatok každoročnej tradície. O priebehu konferencie, o jej poslaní aj o ambíciách podujatia do budúcnosti rozpráva Wojciech Wszół, Senior Sales Engineer pre Lenovo Slovensko.

Konferenciu Lenovo DCG ste tohto roku na Slovensku organizovali premiérovo. Čo je jej cieľom a komu je primárne určená?

Samotná konferencia na Slovensku prebehla prvýkrát, no jej téma, čo sa týka strednej Európy, je replikovaná. Konferencie tohto typu, ktoré sú sústredené vyslovene na veľkých zákazníkov, sa konajú celosvetovo. V nemeckom Stuttgarte máme veľké inovačné centrum, ktoré ročne prijme 1500–2000 zákazníkov na pravidelnej báze. Našou ambíciou je priniesť know-how bližšie k zákazníkom. A do budúcna otvoriť takéto fórum aj pre koncových užívateľov. Dnes sa sústredíme na našich obchodných partnerov, lebo vidíme priestor na to, aby sme im ukázali, aké sú na trhu trendy. A to, že sme firma, ktorá ich nielen nasleduje, ale aj udáva a ukazuje pridanú hodnotu inovatívnych riešení. Cieľom obchodnej konferencie, ktorú organizujeme v spolupráci s našimi partnermi Intel a Nutanix, je tiež prezentovať našim obchodným partnerom reálne skúsenosti z oblasti navrhovania datacentrových riešení. Naši externí spíkri majú bohatú prax z technologicky rozvinutejších krajín. Už čo-to implementovali a nemajú nad hlavou logo Lenovo. Sú to ľudia, ktorí veria tomu, čo robia. Nie preto, že to hovorí Lenovo, ale preto, lebo to má zmysel.

Keď už spomínate praktické skúsenosti, boli súčasťou prednášok aj lokálne prípadové štúdie?

Áno, prezentovali sme zaujímavú prípadovú štúdiu v spolupráci s jedným z našich obchodných partnerov, ktorý pristúpil k implementácii v produkčnom prostredí na základe našich systémov. Softvérovo definované datacentrum využíva virtualizáciu desktopov, čiže namiesto toho, aby som ako zamestnanec používal klasický počítač, zapájam sa vzdialeným prístupom, čo je pre zákazníka i administrátora jednoduchšie. Nepoukazuje to len na finančné benefity implementácie, ale v ostrej prevádzke to otvára mnoho ďalších výhod pre zamestnancov i administrátorov. Aj prípady z praxe nám pomáhajú ukázať, že či ide o firmu s 15–20 zamestnancami, alebo firmu s 1500 zamestnan­cami, obe môžu spolupracovať s Lenovom a pozrieť sa na svoje datacentrum iným spôsobom, teda priniesť inovácie, ktoré im zjednodušia bežnú prevádzku. Je rozdiel, keď nejaký IT-čkár robí v rodinnej firme, spravuje desať serverov, nejdú mu e-maily a stresuje, a keď k tomu pristúpi systematickejšie – a ušetrí si nervy i čas. Jeden a ten istý druh inovácií vieme replikovať u malých, stredných i veľkých firiem.

Hovoríte o systémových zmenách. Sú Slováci naladení na inovatívne riešenia v oblasti datacentier alebo narážate na vlažný záujem vyplývajúci zo zvyku a nechuti meniť staré za nové?

Áno, myslím si, že zákazníci budú spočiatku voči inováciám opatrnejší. No je to len otázkou dvoch-troch rokov, kým si zvyknú. Už dnes u niektorých vidíme reálny záujem. Iní chcú zasa testovať. Za posledných desať-pätnásť rokov si všetky firmy zvykli na nejaký druh datacentrových systémov. Klasický systém je nastavený tak, že máme určitú výpočtovú kapacitu serverov, určitú konektivitu, ktorou ich spájame, a určité úložisko. Inými slovami, máme počítač, ktorý je zapojený káblom do externého disku, kde si odkladáme dáta. Tento druh riešení je však natoľko zastaraný, že sa dostávame do situácie, kedy USB kábel nestíha spracovať prietok dát, ktorý vytvárame.

Niečo ako upchatá diaľnica…

Presne tak. Otázka znie: Je riešením zväčšiť diaľnicu, alebo radšej nájsť spôsob, ako zmenšiť počet áut, čo by na danom úseku jazdili, a namiesto zväčšovania diaľnice vytvoriť viac ciest, ktoré by mohli využiť, takže by sa dostali do cieľa rýchlejšie a efektívnejšie? A presne toto je ten iný pohľad na vec. Riešením by bolo zväčšenie počtu ciest, dostupných pre tých, čo jazdia do Bratislavy každý deň – každý by si zvolil pre seba optimálnu a najrýchlejšiu cestu, zatiaľ čo dnes sa všetko zlieva do jedného úzkeho hrdla zvaného obchvat. Takto chceme navrhovať riešenia pre malé, stredné a veľké firmy, pri čom aktuálne úzko spolupracujeme s najväčším lídrom v softvérovo definovaných riešeniach datacentier, firmou Nutanix. Ponúkame spoločné riešenia a myslím si, že naša spolupráca sa bude do budúcna len zlepšovať. Už teraz je dobre naštartovaná.

Predstavte si, že som majiteľkou menšej firmy. Ako by ste ma presvedčili, že je pre mňa zaujímavá práve virtualizácia?

Dnes už určite virtualizujete, čiže táto téma pre vás nie je novou. Je však prechodom k druhej, zásadnejšej. Vy mi poviete, ako to u vás funguje, ja si vás vypočujem a skúsim vás nasmerovať, aby sme sa spolu pozreli na to, ako by to mohlo vyzerať v budúcnosti. Životný cyklus systémov je relatívne krátky, len tri až päť rokov. Vyvíjajú sa veľmi rýchlo. Potreby v oblasti výpočtovej techniky rapídne rastú. Nárast dát, ktoré vytvárajú užívatelia, je obrovský. Pozreli by sme sa na to, ako je u vás nastavený životný cyklus jednotlivých zariadení. Možno o rok, možno o dva, budete musieť to „železo“, respektíve celé existujúce riešenie, vymeniť. Treba sa pripraviť do budúcna, a už dnes zhodnotiť, aké aplikácie máte a či sú vhodné na to, aby sme to trošku zmenili. Myslím si, že zmena toho návrhu neovplyvní žiadnu aplikáciu, ale pozitívne ovplyvní hlavne každodenný život administrátorov – zmenší ich čas reakcií na minimum. Keď nastane problém, nikto nemusí nikam cestovať, všetko sa vybaví promptne a bez stresu. Môžem sa tiež pýtať, ako dlho vám trvá, kým nasadíte novú aplikáciu alebo ako dlho vám trvá, kým vytvoríte pre nového zamestnanca jeho novú mailovú schránku či kým mu pridelíte väčšiu kapacitu…

Celé to teda smeruje k tomu, aby mohlo IT oddelenie „voľnejšie dýchať“?

Presne tak. Veľké firmy sa dnes boja toho, že majú päť-šesť administrátorov – a po týchto zmenách budú potrebovať jedného. Nie je to úplne tak. Tým, že im ušetríme čas strávený pri základných administrátorských úlohách, dáme im zároveň viac času, aby sa venovali iným projektom. To je jasný prínos pre firmu.

Nie je to tak, že by ste niekoho oberali o pracovné miesto…

To absolútne nie! Naopak, odbremenením dávame zamestnancom väčšiu flexibilitu a príležitosť rásť, sledovať trendy, ktorých je stále viac či vzdelávať sa aj na takej konferencii, akou bola tento rok tá naša.

chyba