Umelci pod vlnovkou Hevhetie žnú medzinárodné úspechy

Rok 2014 bol pre košické vydavateľstvo Hevhetia veľmi úspešný. Po takmer päť ročnej prestávke obnovilo eponymný letný hudobný festival v Košiciach, na ktorom sa prezentujú hlavne umelci, ktorí vydávajú svoje albumy práve v tomto vydavateľstve. A veru, je ich už viac ako 150. Okrem toho vydala Hevhetia v predchádzajúcom roku 16 titulov prevažne jazzových interprétov. Mnohí z tých, čo vydali svoje albumy už v minulosti žnú medzinárodné úspechy. V roku 2014 sa darilo aj gitaristovi a hudobnému experimentátorovi Davidovi Kollarovi a uznávanému akordeonisoti a interprétovi súčasnej klasickej hudby Petrovi Katinovi.

12.01.2015 08:16
2014 07 31 Kollar Hevhetia inzercia

David Kollar

David je jedným z najpôsobivejších nových umelcov na „post-frippovskej“ scéne, ktorého hudba je plná osobitých nápadov, získaných z rozmanitých podkladov. Tie spracúva s prirodzenosťou mladého, uvažujúceho hudobníka a s dokonalým vzťahom k takmer nekonečnému množstvu vplyvov. Jeho hudba je soundtrackom ozajstného života, plná nelineárnych a nezávislých línií, rozvíjaných na scéne v celej svojej zložitosti, po „frippovsky“, a vyznačuje sa formálne spletitou a komplikovanou výstavbou. Jazzová jednoduchosť a zároveň surová energia rocku sú kľúčom k pochopeniu a dešifrovaniu podstaty jeho stále sa rozširujúceho hudobného priestoru, pričom stála zmena je hlavným prvkom tohto delikátneho zvukového občerstvenia, horúceho a jemného, vzdialeného jednoducho ochuteným ponukám, prekypujúceho obrazmi, príchuťami a predstavivosťou.

Svoju ‚poklonu‘ mu zložil aj Pat Mestelotoo z King Krimson: „David je jedným z najinovatívnych a najambicióznejších mladých gitaristov na súčasnej scéne. Jeho hudba je zaujímavou kombináciou východoeurópskych vplyvov klasiky, jazzu, ambientu, techna, tanečnej hudby, halucinogénneho a ťažkého blues rocku zmiešaného s východnými folklórnymi štýlmi. Hrá na podomácky vyrobenej gitare a pomocou zvláštnej kombináciu pedálov a efektov dosahuje jedinečný zvuk. Viem, že kritici často radi škatuľkujú, ale s Davidovou hudbou to nebudú mať ľahké."

Peter Katina

Peter Katina sa narodil v roku 1975 v Topoľčanoch. Na akordeóne začal hrať ako šesťročný. Už počas štúdia na ZUŠ získal množstvo ocenení na akordeónových súťažiach. Od roku 1993 študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Za vynikajúce študijné výsledky bol vyznamenaný cenou Ministerstva školstva SR a štúdium ukončil rektorskou pochvalou za vynikajúci prospech. Získal viacero cien na medzinárodných súťažiach – stal sa víťazom súťaže Coupe Mondiale C.I.A., laureátom súťaží Grand Prix d'accordeon v Andrezieux-Boutheon vo Francúzsku, Dyremose Prizen v Birkerøde v Dánsku a Accordion International v Reinach AG vo Švajčiarsku. Za študijné výsledky získal cenu Grand Prix Ľudovej banky pre vynikajúcich absolventov vysokých škôl. Po absolvovaní VŠMU študoval Peter Katina na Hudobnej akadémii Carla Nielsena v Odense v Dánsku, kde pod vedením prof. Owena Murray s vynikajúcim prospechom ukončil štúdium špecializované na interpretáciu súčasnej hudby. Neskôr pokračoval v doktorandskom štúdiu na VŠMU v Bratislave u doc. Rajmunda Kákoniho. Už počas štúdií inklinoval Peter Katina k interpretácii súčasnej hudby a dal podnet na vznik viacerých kompozícií pre akordeón na Slovensku i v zahraničí. Premiéroval diela hlavne slovenských a dánskych autorov.

2014 07 10 Katina Hevhetia inzercia

V roku 2015 bude oslavovať okrúhle jubileum, o ktorom hovorí a bilancuje: „Nazývať štyridsiatku nejakým jubileom považujem za trochu nadnesené a pritiahnuté za vlasy, veď bilancovať by mali tí starší a mňa si stále pletú so študentom. Napriek tomu sa určite nevyhnem hodnoteniu svojej činnosti v rôznych oblastiach, mám za sebou pestré obdobie. Za prelomové považujem svoje štúdium súčasnej hudby na Akadémii Carla Nielsena v dánskom Odense a kľúčovým momentom sa stal rok 2005, keď som sa zoznámil s Jánom Sudzinom, ktorého vydavateľstvo Hevhetia, sídliace v Košiciach, sa odvtedy stalo mojím doslova „domovským prístavom“, ktorý zastrešuje takmer všetky moje umelecké aktivity. Odvtedy som v ňom vydal štyri sólové albumy, konkrétne dva albumy svetovej a škandinávskej súčasnej hudby, ale i monografie diel D. Šostakoviča a J. Podprockého. Ak sa v súvislosti s blížiacim sa koncom roka zvykne ďakovať, som z hĺbky duše vďačný práve za toto partnerstvo a priateľstvo. Neskôr som sa postupne začal stále viac venovať i publicistickej a prekladateľskej činnosti, začal som pracovať v Slovenskom rozhlase, kde pravidelne uvádzam hudobnú reláciu o výnimočných nahrávkach z oblasti klasickej hudby, jazzu a alternatívy pod názvom Veľkí v malom, uvádzam cyklus popularizačných prednášok pod názvom MusicZoom: Netradičné rozprávanie o hudbe, ktoré sa pravidelne konajú v priestoroch košických Kasární/Kulturpark a začal som pedagogicky pôsobiť na Konzervatóriu Exnárova v Košiciach. V priebehu posledných rokov som vystúpil na viacerých medzinárodných podujatiach, napr. tento rok na festivale Poznaňská hudobná jar a premiérovo som uviedol množstvo nových skladieb pre sólový akordeón, v rôznych komorných zoskupeniach a čo ma najviac teší, i niekoľko koncertov pre akordeón a orchester. Spolupracoval som so skladateľmi ako Per Nørgård, Toshio Hosokawa, Pierre Jodlowski, Wolfgang Delnui, Lars Graugaard, z domácich Jozef Podprocký, Jevgenij Iršai, Iris Szeghy, Peter Machajdík, Jozef Kolkovič a mnoho ďalších. Momentálne udržiavam vo vzácnej rovnováhe svoje koncertné, publicistické i pedagogické aktivity a dúfam, že sa mi túto rovnováhu, ktorá ma však na druhej strane stojí nemalé úsilie a pracovné vypätie, podarí udržať čo najdlhšie aj vďaka skvelému rodinnému zázemiu, ktoré tvorí moja manželka a naše tri krásne deti.”

V blízkej dobe sa Peter teší na vydanie dvoch popularizačných kníh dánskeho hudobníka a šoumena Victora Borgeho pod názvom Moje obľúbené hudobné historky a Moje obľúbené operné prestávky, ktoré preložil z angličtiny, a ktoré vyjdú pod značkou Hevhetia. Na vydanie v roku 2015 je už pripravený aj jeho sólový album Secrets, ktorý predstaví osobité diela svetových autorov, z ktorých viaceré ešte nikdy na akordeóne nezazneli. “Plánujem sa okrem publikačnej činnosti, ktorá pozostáva hlavne z recenzií hudobných nosičov a publikácií pre rôzne médiá, začať hlbšie venovať i odborným textom o akordeóne a teším sa na pokračovanie spomínaného prednáškového cyklu MusicZoom. V júni 2015 plánujem uviesť v rámci záverečného koncertu sezóny Zenith Concert pre akordeón a orchester od talianskeho autora Enrica Blattiho v spolupráci so Štátnou filharmóniou Košice,” prezrádza viac zo svojich plánov P. Katina.

Nedávno bol P. Katina zaradený do celosvetovej selekcie TOP 66-tky klasických akordeonistov na svete, ktorú vytvárali kritici, profesori, skladatelia venujúci sa práve hre na akordeón. Táto selekcia je zosumarizovaná v knihe Modern Accordion Perspectives je, ktorá práve vychádza, v klasickej i online verzii. Ponúka syntézu poznatkov expertného panelu 66 svetových akordeonistov, ktorí v posledných dvoch desaťročiach výraznou mierou spolupracovali so skladateľmi, uvádzali premiéry nových diel a prispeli k rozvoju novej hudby v jednotlivých krajinách. A ako Peter Katina s úslevom hovorí: “Nejde o žiaden akordeónový ‘rebríček ATP’, je to skôr koordinovaný projekt vybranej komunity interpretov a pedagógov, ktorí majú eminentný záujem posúvať možnosti a akcelerovať rozvoj akordeónu ako unikátneho média súčasnej hudby. Zainteresovaní experti nielen interpretujú novú hudbu, ale ju rôznym spôsobom propagujú, vyučujú a píšu o nej. Preto som nesmierne rád, že ma editori zaradili medzi prestížne svetové akordeónové mená aj s budúcou vyhliadkou anglicky publikovať o akordeóne v rámci medzinárodnej platformy.”

chyba