Výtlky nás stoja veľa. Dá sa tomu predísť

Bratislavská samospráva za posledné mesiace investovala do opráv ciest, chodníkov a zastávok MHD už viac ako 1,4 milióna eur. Od apríla tohto roku magistrát nechal opraviť viac ako 30-tisíc metrov štvorcových verejných komunikácií.

28.11.2014 08:00
28 PAV Slovakia Maccafferi inzercia

Zima dá zabrať každej ceste, výnimkou nie sú ani diaľnice, o mestských komunikáciách ani nehovoriac. Teplotné výkyvy napomáhajú vzniku cestných výtlkov a spolu s vysokou hustotou premávky tak dochádza k znižovaniu kvality ciest. Keď vrchná časť konštrukcie vozovky popraská, do vzniknutých puklín sa dostane voda a za mínusových teplôt sa premení na ľad. Takto vplyvom mrazu dochádza k zväčšeniu objemu a za krátky čas vznikne výtlk.

Áut na cestách je každým rokom viac, vyššia frekvencia premávky veľkou mierou prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu asfaltových povrchov. Životnosť nového koberca by mala presahovať niekoľko rokov, no na najvyťaženejších úsekoch bez použitia moderných konštrukčných postupov vidno už po prvej zime dôsledky šetrenia. Voda, sneh a chemická soľ pôsobia na póry asfaltu, ktorý pod ťarchou hustej premávky praská.

Viete, že sa tomu dá predísť už pri pokladaní vrchnej asfaltovej vrstvy? Na spevnenie konštrukcie vozovky sa používajú siete z pozinkovaného drôtu aj špeciálne geomreže utkané zo sklených vlákien. Šesťhranná sieť Road Mesh výrobcu MACCAFFERI CENTRAL EUROPE so sídlom v Brezovej pod Bradlom je vyrobená z oceľového drôtu, zapracovaná do vozovky v úrovni podkladnej vrstvy a zlepšuje celkovú mechanickú odolnosť vozovky. Výnimočné vlastnosti tohto nekomplikovaného riešenia pomáhajú zvládať tvorenie koľají a predchádzať výmoľom a trhlinám. Takto ošetrená cesta takmer nepozná únavu a ak aj, jej dôsledky redukuje na únosnú mieru.

34 PAV DSCN1398 inzercia

Výtlky na cestách znepríjemňujú cestovanie nejednému motoristovi. Navyše, zle zvládnutý prejazd výtlkom môže spôsobiť poškodenie automobilu. Stojí za tým nedodržiavanie technologických postupov, nedostatočné dimenzovanie únosnosti povrchu komunikácie, ako aj krízové šetrenie. Výstužné geomreže zo sklených vlákien MacGrid AR, čo je ďalší výrobok z Brezovej, riešia problémy najvrchnejšej, teda obrusnej vrstvy vozovky. Vystužením obrusnej vrstvy sa zamedzuje tvorbe trhlín a zvyšuje sa jej životnosť a odolnosť.

Vyjazdeným koľajám od nákladnej prepravy a asfaltovým jazykom možno predísť aplikovaním sietí vyrobených z oceľového drôtu alebo sklených vlákien, ktoré poskytujú dodatočné zvýšenie pevnosti vozovky. Štandardne sa používajú materiály v pevnostnej triede od 40 po 100 kN/m.

Povrchy zrekonštruované štandardnými postupmi sa pod náporom hustej premávky opäť čoskoro znehodnocujú. Pri projektovaní rekonštrukcie ciest je dôležité rátať aj s vystužovaním ich podkladových vrstiev, ktoré výrazne prispieva k trvácnosti povrchu vozovky. Takéto opatrenia redukujú náklady na údržbu povrchu, najmä po skončení zimy.

„Sortiment od spoločnosti MACCAFERRI vyhovuje najprísnejším kritériám najnáročnejších zákazníkov. Technologicky preverené riešenia a naše akreditované inžinierske zázemie sú zodpovedným partnerom pri realizácii akéhokoľvek projektu z oblasti geoinžinierstva. S našou odbornou pomocou sa vaše cesty zbavia všetkých všedných neduhov – únavových a ohybových trhlín, koľají a výtlkov, nerovnomerného sadania.“ vysvetľuje konateľ spoločnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE Antonio Canfora a dodáva: „Jednou z najväčších výhod použitia výstuže do asfaltových vrstiev je niekoľkonásobné zvýšenie životnosti konštrukcie a tým zníženie cyklu opráv, čo má značný vplyv na šetrenie verejných financií. V neposlednom rade je dôležité spomenúť, že pri použití vystuženia nestmelných vrstiev vozovky vieme dosiahnuť aj šetrenie na hrúbke a objeme kvalitného podkladného materiálu.“

chyba